VERKKOKAUPPA

Museoiden taloudellinen vaikuttavuus

Vaasan yliopisto, Levón-instituutti
Levón-instituutin julkaisuja 139.
ISBN 978-952-476-502-2. Vaasa, 2013. 61 s.
9,00 €, jäsenille 6,75 €. Alv 0 %.

Museot ovat yllättävän hyviä sijoituksia, paljastaa Vaasan yliopiston tutkimus. Suomen museot kasvattavat aluetaloutta sadoilla miljoonilla euroilla. Vaasan yliopistossa valmistuneen Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32-49 eurolla. Tutkimukseen vastasi noin 6 500 ihmistä 120 museokohteessa eri puolilla Suomea touko-syyskuussa 2013. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisten museoiden talousvaikutuksia on tutkittu näin laajasti. Suomen museoliitto on rahoittanut Vaasan yliopiston itsenäisesti toteuttaman tutkimuksen. Tutkimusraportin ovat kirjoittaneet Hannu Piekkola, Otto Suojanen ja Arttu Vainio.

Tutkimus on julkaistu myös verkossa.

Museokävijä 2011

Suomen museoliiton julkaisuja 62
ISBN 978-951-9426-41-9. Helsinki, 2012. 35 s.
9,00 €, jäsenille 6,75 €. Alv 0 %

Suomen museoliitto on tutkinut museoiden kävijöitä järjestelmällisesti vuodesta 1982 lähtien. Vuonna 2011 toteutettu tutkimus oli tässä perinteessä neljäs ja yksi perusteellisimmista. Tutkimukseen osallistui yhteensä yli 12 000 museokävijää kaikista museoryhmistä. Tämän lisäksi tutkittiin ei-kävijöiden mielikuvia museopalveluista internetin kautta. Näitä tutkimuksia tukevia selvityksiä tehtiin maksuhalukkuuden osalta Helsingin kirjamessujen yhteydessä ja viestinnän osalta sähköisen kyselyn kautta. Raportin tutkimustulokset ovat käyttökelpoisia museoiden yleisötyön edelleen kehittämiseen.

Museokävijä - Valtakunnallinen museoiden kävijätutkimus 2003

ISBN 951-9426-30-2. Helsinki 2003, 68 s.
5,00 €, jäsenille 3,75 €. Alv 0 %.

Millainen on 2000-luvun museokävijä? Kävijätutkimus tehtiin 165 museossa, vastaajia oli yli 15.000. Tutkimusta on täydennetty Suomen Gallupin ja MobileMirrorin mielipidemittauksilla. Raportin on kirjoittanut FK Eeva-Liisa Taivassalo. With an English summary.

Osma 2003 - Suomen museoliiton juhlakirja

ISBN 951-9426-28-0, Helsinki 2003 (uusintapainos 2004), 192 s.
9,00 €, jäsenille 6,75 €. Alv 0 %.

Suomen museoliiton juhlakirja Osma 2003 luo katsauksen museoalan kehitykseen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Juhlakirjan painopisteenä on ulospäin suuntautuneen toiminnan näkyvimmät muutokset. Artikkelit ovat museoalan ammattilaisten kirjoittamia.

Osma 1993 - Suomen museoliiton 70-v. juhlakirja

ISBN 951-9426-11-6, Vammala 1993, 244 s.
5,00 €, jäsenille 3,75 €. Alv 0 %.

Museoiden tutkimustoimintaa käsittelevä teos, jossa eri alojen museoammattilaiset kirjoittavat museotyön ja tutkimuksen eri puolista sekä teoreettisesta että käytännön näkökulmasta. Saatavana myös Osma-vuosikirjat 1962-63, 1957, 1956 ja 1983.