MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tunnustuspalkintojen kriteerit

Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta tuo uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Vuoden museojulkaisu -palkinto jaetaan julkaisulle, joka tavoittaa poikkeuksellisen hyvin kohderyhmän sisällön ja esitystavan innovatiivisuudella. Vuoden museoviestintäteko -palkinto jaetaan onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle. Vuoden museoviestintäteolla voidaan huomioida myös museoalan ulkopuolinen taho.

Vuoden erikoispalkinto myönnetään museolle, työryhmälle, projektille tai henkilölle merkittävästä teosta museoalalla tai pitkäjänteisestä vaikuttamisesta museoalan kehittämiseksi.

Palkintojen kriteereihin voidaan tehdä vuosikohtaisia painotuksia, jotka julkistetaan hakuilmoituksen yhteydessä.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto jaetaan joka vuosi. Vuoden museojulkaisu ja Vuoden museoviestintäteko jaetaan vuorovuosittain, joten ehdotuksia palkittaviksi voidaan tehdä kahden edeltävän vuoden ajalta. Vuoden erikoispalkinto korvaa ICOM Suomen komitean aiemmin myöntämän Vuoden museoteko -tunnustuksen. Vuoden museojulkaisu -palkinto korvaa Suomen museoliiton museojulkaisukilpailun.

Tunnustuspalkintojen valinta

ICOM Suomen komitean ja Suomen museoliiton nimeämä lautakunta valitsee tunnustuspalkintojen saajat esitetyistä ehdotuksista. Lautakunta koostuu seitsemästä jäsenestä, joista neljä valitsee ICOM Suomen komitea ja kolme Suomen museoliitto.

Lautakunnan jäsenistö koostuu seuraavista (nimittäjä suluissa):

• ICOM Suomen komitean edustaja (ICOM)
  • Suomen Museoliiton edustaja (Suomen museoliitto)
  • Kaksi museoiden edustajaa (ICOM)
  • Valtion museo- ja kulttuurihallinnon edustaja (Suomen museoliitto)
  • Kuntasektorin edustaja (Suomen museoliitto)
  • Kulttuurialan median edustajasta esim. kriitikko, toimittaja, graafikko tai tutkija (ICOM)

Lautakunta nimetään kolmeksi vuodeksi kerrallaan, ensimmäisen kerran vuoden 2013 lopussa. Lautakunnan puheenjohtajan nimeää ICOM Suomen komitean hallitus. Lautakunnan työn koordinointi, hallinto-, sihteeri- ja muista käytännön palveluista huolehtii Suomen museoliitto. Suomen museoliitto vastaa myös palkinnon jakamiseen liittyvistä kustannuksista mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Palkinnot

• Vuoden museo -tunnustuspalkinto on kiertopalkinto, kuvanveistäjä Pekka Kauhasen veistos Esko sekä kunniakirja.
  • Vuoden museojulkaisu tai Vuoden museoviestintäteko on kunniakirja.
  • Vuoden erikoispalkinto on kunniakirja.

Tunnustuspalkintojen näkyvyys

Vuoden museo on oikeutettu käyttämään viestinnässään ja markkinoinnissaan Vuoden museo 20XX -arvonimeä. Lisäksi museo saa valinnasta kertovan tunnuksen vuodeksi museoonsa.

Vuoden museojulkaisu 20XX tai Vuoden museoviestintäteko 20XX -palkinnolla huomioitava henkilö, työryhmä, projekti tai museo saa kunniakirjan.

Vuoden erikoispalkinnolla 20XX huomioitava työryhmä, projekti, museo tai henkilö saa kunniakirjan.

Vuoden museo ja muut palkinnoilla huomioidut ovat valintavuotenaan Suomen museoliiton viestinnässä erityisasemassa.

Tunnustuspalkintojen ehdottaminen

Tunnustuspalkinnon ehdottaminen on avointa kaikille ja palkintoehdotuksen perusteluissa on painotettava museon, museoteon, viestintähankkeen, henkilön jne. ajankohtaisuutta. Museojulkaisulle on olemassa lisäksi erillisperusteet.

Palkintojen julkistaminen ja palkintojenjakotilaisuus

Museoalan vuosittaiset tunnustuspalkinnot julkistetaan ja palkitaan Suomen museoliiton järjestämien museopäivien yhteydessä toukokuussa.

Valintaprosessin vuosiaikataulu

Tammikuu–helmikuu: Lautakunta kokoontuu ja tekee valinnat ehdotusten pohjalta.

Maaliskuu–huhtikuu: Yhteydenotto palkittavaksi valittuihin. Artikkelien laatiminen palkittavista Museo-lehteen.

Toukokuu: Palkintojen julkistaminen juhlagaalassa museopäivien yhteydessä.

Kesäkuu: Seuraavien palkintoehdotusten lanseeraaminen.

Joulukuu: Palkintoehdotukset tulee jättää 31.12. mennessä Suomen museoliittoon sähköpostitse tai postitse (31.12. postileimalla). Ehdotuksessa tulee mainita, mihin tunnustuspalkintoon ehdotus jätetään. Vuoden museojulkaisu -palkinnossa ovat mukana kaikki vuoden aikana tuotetut museojulkaisut.

Ensimmäisten museoalan vuosittaisten tunnustuspalkintojen lanseeraus on kesäkuussa 2013. Ensimmäinen palkintojenjakotilaisuus on vuoden 2014 museopäivillä.Palkintojen jakamisen säännöt on hyväksytty vuoden 2013 ICOM Suomen komitean sekä Suomen museoliiton hallituksessa. Kaikki tunnustuspalkintoihin liittyvä markkinointi-, tiedotus- ja muu sähköinen tai painettu aineisto on varustettu sekä ICOM Suomen komitean että Suomen museoliiton logoilla.

Lisätietoja: Suomen museoliitto, pääsihteeri Kimmo Levä, 040 166 2816, kimmo.leva(a)museoliitto.fi, Annankatu 16 B 50, 00120 Helsinki