MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Vuoden museo -finalistit 2017

Vuoden museo 2017 -finalistit ovat Helsingin kaupunginmuseo, Lenin-museo, Päivälehden museo ja Vantaan taidemuseo Artsi.

Vuoden museo -kilpailuun ilmoittautui kaikkiaan yhdeksän museota, joista finaaliin valittiin neljä. Palkintoraati vieraili finalistimuseoissa maalis-huhtikuussa. Voittaja julkistetaan Museopalkintogaalassa 9.5.2017 Valtakunnallisilla museopäivillä Raumalla.

Suomen museoliiton ja ICOMin Suomen komitean Vuoden museo -palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on myös tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Museopalkintogaalassa julkistetaan myös Vuoden museoviestintäteko. Vuoden museoviestintäteko -palkinto jaetaan onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle. Vuoden museoviestintäteolla voidaan huomioida myös museoalan ulkopuolinen taho.

Vuoden museoviestintäteko 2017 -finalisteja ovat Hotelli- ja ravintolamuseon, Lotta-museon, Teatterimuseon ja Vantaan kaupunginmuseon yhteinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus Rakkauden tiloja, Visavuoren museon Visavuoren kokoelmat kommentoimassa nykyaikaa somessa ja Vantaan taidemuseo Artsin Graffitin merkitys yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Vuoden museoviestintäteko -finalistit esitellään huhtikuun aikana Museoliiton blogissa. Vuoden museo -finalisteista puolestaan tuotetaan esittelyvideo, joka saa ensi-iltansa toukokuun Museopalkintogaalassa.

Katso alta vuoden 2017 finalistien esittelyvideo.