MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tiedotearkisto

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö teki sopimuksen Kookos-kokoelmahallinnan käyttöönotosta
Suomen museoliitto ja Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö ovat solmineet 22.8.2017 palvelusopimuksen Kookos-kokoelmahallinnan käyttöönotosta ja ylläpidosta.

Kookos-kokoelmahallinnalle visuaalinen ilme
Suomen museoliiton Kookos-kokoelmahallinnalle on valmisteltu uusi visuaalinen ilme, joka tullaan ottamaan käyttöön kaikessa Kookos-kokoelmahallinnan viestinnässä.

Postimuseo teki sopimuksen Kookos-kokoelmahallinnan käyttöönotosta
Suomen museoliitto ja Postimuseo ovat solmineet 6.6.2017 palvelusopimuksen Kookos-kokoelmahallinnan käyttöönotosta. Palvelusopimus pitää sisällään kaksi kokonaisuutta: MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän käyttöönottoprojektin ja käyttöönoton jälkeisen ylläpitovaiheen.

5.3.2017
Ajankohtaisia kuulumisia Museoliiton kokoelmapalvelusta
MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän hyväksymisvaihe päättyy maaliskuun puolenvälin jälkeen. Hyväksymisvaiheen jälkeen Suomen museoliitto ja zetcom ltd solmivat MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän tuki- ja ylläpitosopimuksen. Suomen museoliitto käy vielä tähän sopimukseen liittyen viimeisiä neuvotteluja zetcom ltd:n kanssa eräistä sopimusta koskevista tarkemmista yksityiskohdista.

MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän kuulumisia
Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluiden MuseumPlus RIA -tiimi siirtyy joulukuun aikana Museoliiton tiloihin. Kokoelmahallintajärjestelmän pilottivaihe on viimein päättymässä.

MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän käyttöönotto lähestyy
Museoliiton koulutus- ja kehittämistiimin koordinaattori Leena Furu-Kallio kertoo MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän viimeisimmät kuulumiset.

MuseumPlus RIAn pilotoinnin toinen migraatiotestauskierros on saatu päätökseen
MuseumPlus RIA -järjestelmän pilotoinnissa on saatu valmiiksi toinen migraatiotestauskierros. Neljä viikkoa kestäneen migraatiotestausjakson aikana testattiin samanaikaisesti kaikkien pilottimuseoiden aineistoja. Jakso päättyi 20. lokakuuta.

MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän pilotointi etenee
MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän pilottivaihe etenee vakaasti kohti päätöstään. Järjestelmä on tarkoitus saada käyttöön vuoden lopussa.

MuseumPlus RIAn pilotoinnin loppuaikataulussa muutoksia
Kokoelmahallintajärjestelmä MuseumPlusRIAn pilotointi etenee Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluissa yhteistyössä järjestelmäntoimittaja zetcom Ltd:n kanssa. Pilotointivaihe päättyy tarkistetun projektiaikataulun mukaan joulukuun lopussa 2016.

MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän hinnoittelu
MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmä on edennyt hinnoitteluvaiheeseen. Tiistaina 21.6.2016 järjestetyssä kokouksessa päätettiin järjestelmän hinnoitteluperiaatteista.

MuseumPlus RIAn palvelinympäristön hankinta ja tuotteistaminen
Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluiden kokelmahallintapalveluiden MuseumPlus RIA etenee toukokuussa palvelinympäristön hankinnan ja tuotteistamisen osalta.

MuseumPlus RIAn pilotoinnin loppuaikataulu varmistunut
Kokoelmahallintajärjestelmä MuseumPlus RIAn pilotointi edistyy Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluissa yhteistyössä järjestelmäntoimittaja zetcom Ltd:n kanssa. Pilotointivaihetta on jäljellä noin puoli vuotta.

Museoliiton kokoelmahallintapalveluiden kuulumisia
MuseumPlus RIA -järjestelmän pilotissa valmistaudutaan uuteen migraatiokierrokseen ja testataan järjestelmän toiminnallisuuksia.

Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluiden Museo 2015 -jatkohanke esittäytyy
Museoviraston alaisuudessa toiminut Museo 2015 -hanke sai vuoden alussa uuden kodin Museoliitosta. Hankkeen työntekijöistä kolme siirtyi Museoliiton palvelukseen osaksi koulutus- ja kehittämistiimiä, ja kesään saakka he työskentelevät Museo 2015 -jatkohankkeena. Kaikkien kolmen työntekijän kevät kuluu pääasiassa MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän pilotoinnin parissa.