Hae sivustolta
TIEDOTTEET

Jopa 50 poliitikkoa ”työharjoitteluun” museoihin
Suomen museoliiton koordinoimaan Kutsu poliitikko museoon -kampanjaan osallistuu ainakin 50 poliitikkoa. Eduskunnan puhemies Paula Risikon sekä ministereiden Sampo Terhon, Sanni Grahn-Laasosen ja Jussi Niinistön johdolla kansanedustajat ja kunnallispoliitikot tutustuvat museotyöhön pintaa syvemmältä 28 museossa eri puolilla Suomea. Media on tervetullut seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa kampanjaviikolla 27.–31.8.2018.

Veikkauksen edunvälittäjät: Arpajaislakiesitys valmisteltava uudelleen
Hallituksen esitys eduskunnalle arpajaislain muuttamisesta aiheuttaisi toteutuessaan Veikkauksen edunsaajien rahoitukseen 55–145 miljoonan euron loven. Tämä tarkoittaisi 5,5–14,5 % vähennystä tieteen, taiteen, kulttuurin, liikunnan ja urheilun, sosiaali-, terveys ja nuorisotyön sekä raviurheilun ja hevoskasvatuksen rahoitukseen.

Valtiovarainministeriön budjettiesitys lisää museoiden rahoitusta
Valtiovarainministeriön 9.8.2018 julkaisema budjettiesitys sisältää 6,3 % korotuksen museoiden valtionosuusrahoitukseen. Toteutuessaan esitys nostaa museoiden rahoitusta 4,75 % henkilötyövuotta kohden.

Museo-lehti avaa syksyn näyttelykauden museoasiakkaille

Vielä ehtii kutsua poliitikon museovierailulle
Jo kahdeksan poliitikkojen museovierailua on sovittu Kutsu poliitikko museoon -kampanjaviikolle. Mukana on muun muassa kaksi ministeriä ja Eduskunnan puhemies Paula Risikko. Kampanjaviikkoa vietetään elokuun lopussa 27.–31.8.2018.

Kookos-kokoelmahallinta käyttöön Loviisan kaupungin museossa
Suomen museoliitto ja Loviisan kaupungin museo ovat solmineet 27.3.2018 palvelusopimuksen Kookos-kokoelmahallinnan käyttöönotosta ja ylläpidosta.

Nuorille taidetestaajille etsitään uusia käyntikohteita – hakuaika 15.8.–7.9.2018
Taidetestaajat-hanke etsii eri puolilta Suomea nuorille vierailukohteita lukuvuodeksi 2019–2020. Millaista kahdeksasluokkalaisten mielestä on laadukas ja kiinnostava taide? Millainen on jännittävä, kiehtova ja riemastuttava taide-elämys? Hakekaa mukaan ja kertokaa taideorganisaationne näkemys.

Kysely museoalan ammattijulkaisusta museoalan työntekijöille
Museoalan ammattijulkaisun suunnittelu alkaa Museoliiton, Museoviraston ja Museoalan ammattiliiton yhteistyössä. Kartoitamme alkuun museoalalla työskentelevien toiveita ja ajatuksia julkaisun suhteen. Julkaisua suunnitellaan vuoden 2018 aikana ja se perustetaan vuonna 2019.

Museoliiton kesäkirje kansanedustajille
Suomen museoliitto lähetti perinteisen kesäkirjeensä kansanedustajille. Kirjeen mukana kansaedustajat saivat uusimman Museo-lehden.

Eduskunnan puhemies Paula Risikko Kutsu poliitikko museoon -kampanjaan
Eduskunnan puhemies Paula Risikko ja kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan asumis- ja ympäristöjaoston puheenjohtaja Timo Heinonen ovat varmistuneet Kutsu poliitikko museoon -kampanjaan.

Haetaan kahta osallistujaa Making Museomix -koulutukseen
Suomen museoliitto on partnerina The Making Museum Erasmus+ -projektissa, joka jatkaa Creative Museum -projektin työtä luovia toimintatapojen parissa. Osana projektia järjestetään Making Museomix -koulutus, jonka tarkoitus on perehdyttää Museomix-konseptiin sekä yhteisöllisiin ja luoviin työtapoihin museokontekstissa.

Koululaisten museoviikko uudistuu
Koululaisten ja opiskelijoiden Mennään museoon -viikko muuttuu Opi museossa -viikoksi. Viikkoa vietetään 10. kertaa museoissa eri puolilla Suomea 2.–5.10.2018. Teemaviikolla on myös uusi graafinen ilme, jota museot voivat vapaasti hyödyntää.

Lobataan yhdessä – kutsutaan poliitikot museoon
Kutsu poliitikko museoon -kampanjaviikkoa vietetään elokuun lopussa 27.–31.8.2018. Suomen museoliitto kehottaa kaikkia yhteiseen poliitikkojen lobbausrintamaan ja kutsumaan poliitikkonsa tutustumaan museoon.

Outi Alanko-Kahiluoto jatkaa Museoliiton puheenjohtajana
Kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto on valittu yksimielisesti kolmannelle kaudelle Suomen museoliiton puheenjohtajaksi Vaasassa järjestetyssä liiton 95. vuosikokouksessa 24.5.2018.

Museoliiton ansiomitalit jaettiin Museopalkintogaalassa Vaasassa
Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt ansiomitalit museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista entiselle museonjohtaja Leena Hiltulalle, taidekeräilijä Lars Swanljungille ja professori emeritus Nils Erik Villstrandille.

Vuoden museo 2018 on Espoon modernin taiteen museo EMMA
Vuoden 2018 museopalkinnot jaettiin tänään 24.5. Museopalkintogaalassa Vaasassa. Vuoden museo 2018 -tittelin voitti EMMA – Espoon modernin taiteen museo. Vuoden erikoispalkinnon sai Aineen taidemuseo Torniosta. Vuoden museojulkaisuksi palkittiin Suomen kansallismuseon Julkinen ja kätketty Suomi.

Tänään alkavilla Museopäivillä pohditaan museoiden tulevaisuutta
Valtakunnalliset museopäivät alkavat tänään Vaasassa. Yli 250 museoalan ammattilaisen ja vaikuttajan vuotuisten tapahtumapäivien teema on Euroopan ajankohtaisimmat museot 2030? Ohjelmassa on Vuoden museon 2018 palkitseminen, ajankohtaisia puheenvuoroja, keskustelutilaisuuksia sekä Suomen museoliiton 95. vuosikokous.

Museo-lehti 2/2018: Kulttuuriperintö tekee meistä ihmisiä
Vuoden toinen Museo-lehti ilmestyi tänään. Lehti sukeltaa museotyön ytimeen, kulttuuriperintöön, sen merkityksiin, vaalimiseen sekä näkymiseen niin arjessa kuin museoissakin.

Yli 250 museoalan ammattilaista ja vaikuttajaa Museopäiville Vaasaan
Valtakunnalliset museopäivät järjestetään Vaasassa 23.–25.5. Yli 250 museoalan ammattilaisen ja vaikuttajan vuotuisilla tapahtumapäivillä kuullaan vaikuttavaa museoasiaa teemalla Euroopan ajankohtaisimmat museot 2030? Ohjelmassa on Vuoden museon palkitseminen, ajankohtaisia puheenvuoroja, keskustelutilaisuuksia sekä Suomen museoliiton 95. vuosikokous.

Museoviikkoa vietetään ensi viikolla – paljon tapahtumia ja ilmaispäiviä
20. kertaa järjestettävää Museoviikkoa vietetään museoissa eri puolella Suomea 15.–20.5. Tänä vuonna viikon teema on Verkostot esille. Museoviikon kohokohta on Kansainvälinen museopäivä 18.5.

Museoväki '18 -kysely – vastausaika päättyy 15.6.
Museoväki '18 -kysely on avoinna 15.6. asti. Suomen museoliitto toteuttaa neljättä kertaa Museoväki-kyselyn, joka on tarkoitettu kaikille museoiden työntekijöille, jotka ovat työskennelleet yhtäjaksoisesti museoalalla vähintään puoli vuotta. Museoväki-kysely on tehty aiemmin vuosina 2003, 2008 ja 2013.

Museoiden näyttelypalkkiohaku päättyy 15.6.
Suomen museoliitto, Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura kannustavat museoita hakemaan rahoitusta näyttelypalkkioihin opetus- ja kulttuuriministeriön näyttelypalkkiohaun kautta. Hakuaika päättyy 15.6.

Museo-lehti myyntiin museoihin
Museo-lehteä saa taas myyntiin museoihin!

Kutsu poliitikko museoon -kampanja käynnistyy jälleen
Museoliitto järjestää 27.–31.8.2018 Kutsu poliitikko museoon -viikon. Tarkoituksena on, että mahdollisimman moni museo kutsuu viikon aikana itselleen tärkeän poliitikon tutustumaan päiväksi museon toimintaan.

Uudistunut Museo-lehti valloittaa
Uudistuneita ja uusia näyttelyitä avautuu museoissa kuukausittain ympäri Suomen. Museokävijät ovat entistä kiinnostuneempia myös museoiden tapahtumista, luennoista ja esitelmistä. Näistä kertoo Museo-lehti.

Hallituksen esitys tietosuojalaiksi vaarantaa kirjastojen, arkistojen ja museoiden toiminnan
Kirjastojen, arkistojen ja museoiden juridiikkatyöryhmä (KAM-ryhmä) on jättänyt eilen 28.3.2018 eduskunnan hallintovaliokunnalle lausunnon, jossa tuodaan esiin huoli 25.5.2018 voimaan tulevan tietosuojalain vaikutuksista muistiorganisaatioiden perustoiminnalle.

Vuoden museojulkaisu -kilpailun finaaliin viisi teosta
Vuoden museojulkaisu -kilpailun finaaliin on valittu viisi teosta: Ainolasäätiön Ainola, Suomen kansallismuseon Julkinen ja kätketty Suomi, Hotelli- ja ravintolamuseon Nautinnon nälkä, Espoon modernin taiteen museo EMMAn Rut Bryk – Elämän taide ja Tekniikan museon Tekniikan maa.

Euro enemmän museokauppatuloa per kävijä vuoteen 2022 mennessä
Suomen museoliitto on käynnistänyt museokauppojen kehittämishankkeen Euro enemmän, joka tähtää museokauppojen liikevaihdon ja kannattavuuden nostamiseen. Hanke toteutetaan Suomen museoliiton, Museoviraston ja FMA Creations Oy:n yhteistyönä ja kohdistetaan kaikille ammatillisesti hoidetuille museoille.

Vielä ehtii osallistua Museums in Short -videokilpailuun!
Eurooppalaisten museoiden oma videokilpailu Museums in Short on jälleen ajankohtainen. Osallistujia kaivataan myös Suomesta.

Verkostot esille seuraavalla Museoviikolla toukokuussa
Museoviikkoa vietetään tänä vuonna 15.–20.5. teemalla Verkostot esille. Viikko on osa Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta. Kansainvälistä museopäivää vietetään Museoviikon keskellä 18.5.

Suomen suurin taidenäyttely kasvaa verkossa
Suomen museoliitto ja Kuvasto ovat löytäneet ratkaisun taideteosten verkkonäyttämisen ongelmaan: tekijänoikeuskysymyksiin ja -korvauksiin. Museoiden taidekokoelmia avataan nyt verkkoon ennätystahtia ja taiteilijat saavat korvauksen ilman, että jokaisen museon tarvitsisi maksaa yksittäin jokaiselle taiteilijalle.

Kaikkien aikojen Museopäivät Vaasassa
Kevään tärkein museotapahtuma, Valtakunnalliset museopäivät ja Suomen museoliiton 95. vuosikokous, järjestetään Vaasassa 23.–25.5.2018. Ohjelmassa on keskusteluja, puheenvuoroja, tulevaisuuden visiointia, verkostoitumista, tuote- ja hanke-esittelyjä, Vuoden museo -palkinnon ja ansiomitalien jako, illanviettoja ja retkiä. Teemana on Euroopan ajankohtaisimmat museot 2030?

Museo-lehti: Sisällissota herkistää museot
Museo-lehden vuoden ensimmäinen numero on ilmestynyt. 56-sivuinen lukupaketti tarjoaa antoisaa luettavaa ja taustatietoa niin sisällissodasta kuin siihen liittyvistä näyttelyistäkin. Mukana ovat Vuoden museo -finalistien esittelyt ja reportaasi rakkausbussimatkalta museoihin.

Kookos-kokoelmahallinta mukana TAKO:n kevätseminaarissa 14.2.2018
Ammatillisten museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkoston (TAKO) kevätseminaarin toisen päivän (14.2.2018) teemana ovat museoiden kokoelmahallintajärjestelmät.

Museo-lehti myyntiin museoihin
Viimeisempien tutkimusten (Pasi Holm, Taloustutkimus) mukaan ihmiset ovat tyytyväisiä museoiden sisältöihin ja museoissa käydään paljon. Vielä enemmän museoissa käytäisiin, jos niistä kirjoitettaisiin mediassa ja niistä tiedettäisiin enemmän. Tutkimustulosten mukaan museot viestivät lähinnä omista näyttelyistään, vaikka yleisö kaipaisi museokäynnillään vinkkiä myös lähimuseon näyttelyihin.

Vuoden museo 2018 -finalistit on valittu
Vuoden museo 2018 -kilpailun finaaliin on valittu Aineen taidemuseo Torniosta, Muumimuseo ja Pelimuseo Tampereelta, Suomen Ilmailumuseo Vantaalta, EMMA – Espoon modernin taiteen museo sekä Suomen kansallismuseo Helsingistä.

Tietoa vuoden 2018 teemaviikoista
Myös vuonna 2018 vietetään sekä Museoviikkoa että Kutsu poliitikko museoon -viikkoa. Mennään museoon! -viikko puolestaan muuttuu Opi museossa -viikoksi.

Vuoden museoksi hakee 17 museota
Vuoden museo 2018 -palkintoa on hakenut 17 museota eri puolilta Suomea. Vuoden museojulkaisu -palkintoa hakee 21 museota.