23.1.2019

Lukijakysely julkaistu: Lukijat ovat tyytyväisiä Museo-lehteen

Syksyllä 2018 tehdyn Museo-lehden lukijakyselyn mukaan lehden uudistukseen ja nykyiseen linjaan ollaan tyytyväisiä. Lähes kaikkien vastaajien mielestä lehdessä on kiinnostavia ja ajankohtaisia juttuja, joista saa ideoita museovierailuille.

Suomen museoliiton julkaisemaa Museo-lehteä uudistettiin voimakkaasti vuosien 2017 ja 2018 aikana. Aiemmin lehden neljästä vuosittaisesta numerosta kaksi oli suunnattu museoammattilaisille ja kaksi oli ilmaisjakelussa museoissa. Vuoden 2017 alkupuolella tehtiin graafisen ilmeen uudistus sekä konseptin muutos yleisölle suunnatuksi aikakauslehdeksi. Vuoden 2018 aikana kehitystä jatkettiin kasvattamalla lehden sisältöä sekä kehittämällä lehden ulkoasua ja juttutyyppejä. Tavoitteena on ollut tehdä laadukas museoalan yhteinen aikakauslehti, jossa on inspiroivaa sisältöä niin museokävijöille kuin museoammattilaisillekin.

Lukijakyselyyn vastasi 138 lukijaa

Uudistuksen jälkeen syksyllä 2018 Suomen museoliitto toteutti Museo-lehden lukijakyselyn selvittääkseen lukijoiden mielipiteitä ja toiveita lehden suhteen. 14.9.–10.10.2018 avoinna olleeseen kyselyyn vastasi 138 lukijaa. Lehden painos on noin 3 600 kappaletta per numero.

Kyselyn perusteella Museo-lehden keskimääräinen lukija on 40–54-vuotias nainen Etelä-Suomesta. Vastaajista 40 prosenttia työskentelee museoalalla. Todellisuudessa lukijoista museoissa työskentelee noin 55 prosenttia. Yleisövastaajista 77 prosenttia on lukenut lehteä alle kaksi vuotta. Museoammattilaisista 77 prosenttia on lukenut lehteä yli kolme vuotta.

Näyttelyarvioit ja museoammattilaisten työstä kertovat jutut suosituimpia

Lehden eri juttupalstat saivat melko tasaisesti suosiota. Lehdestä halutaan lukea sekä syventäviä pitkiä juttuja että kevyitä lyhyehköjä juttuja. Eniten pidettiin näyttelyarvioista, museoammattilaisten haastatteluista, pitkistä artikkeleista sekä kolumneista. Myös henkilöhaastatteluista ja muista museojutuista pidetään. Lukijat pitävät tärkeänä lasten huomioimista, pienten ja erikoisten museoiden esittelyjä sekä tasaista painotusta eri puolille Suomea. Kansainväliset katsaukset ja lomamatkojen museovinkit saavat suosiota.

Lukijat toivoivat enemmän juttuja näyttelyistä, ajankohtaisten näyttelyiden vinkkipalstaa ja kattavampaa näyttelykalenteria. Ajankohtaisuutta ja kantaaottavuutta kaivattiin lisää. Osa vastaajista piti teemallisista lehdistä, osa oli sitä mieltä, että teemojen osuutta voisi vähentää.

Suurin osa lukijoista pitää lehteä mielenkiintoisena, laadukkaana, houkuttelevan näköisenä, sopivan kokoisena ja hintansa väärtinä. Toki on niitäkin vastaajia, joita lehden uudistus ja tyyli eivät miellytä.

– Olemme todella tyytyväisiä saamaamme palautteeseen ja lukijoiden näkemyksiin lehdestä. Uudistus on ollut onnistunut ja jatkokehitys vienyt oikeaan suuntaan. Otamme erittäin mielellään huomioon lukijoiden toiveet ja jatkamme lehden kehittämistä tänäkin vuonna, toteaa Museo-lehden toimituspäällikkö Nelli Korpi.

Vuoden 2019 Museo-lehdet ilmestyvät helmikuun lopussa, kesäkuun alussa, syyskuun puolivälissä ja joulukuun alussa.

Nelli Korpi
Museo-lehden toimituspäällikkö ja Suomen museoliiton viestintäpäällikkö
nelli.korpi@museoliitto.fi, +358 444 300 704

Tutustu lukijakyselyn tuloksiin: