12.3.2021

ICOM on julkistanut vuoden 2021 Kansainvälisen museopäivän teeman

Kansainvälistä Museopäivää vietetään jälleen 18. toukokuuta 2021. Teemana on ”The Future of Museums: Recover and Recreate”.

ICOM:in neuvoa-antava komitea on valinnut Kansainvälisen Museopäivän teemaksi ”The Future of Museums: Recover and Recreate”. Koronaviruspandempian vaikutukset museokenttään ja sen toimintaan ovat olleet mittavat. ICOM kannustaakin museoita pohtimaan uudelleen suhdettaan palvelemiinsa yhteisöihin, luomaan uusia toimintamalleja sekä vahvistamaan rooliaan oikeudenmukaisemman ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

”Museoiden on puolustettava kulttuurin luovaa potentiaalia elpymisen ja innovaatioiden moottorina koronaviruksen jälkeisellä aikakaudella”, todetaan ICOM:in tiedotteessa.

ICOM kutsuukin museoammattilaisia ja heidän yhteisöjään kuvittelemaan, luomaan ja jakamaan uusia käytäntöjä, liiketoimintamalleja ja innovatiivisia ratkaisuja nykypäivän haasteisiin.

Kansainvälinen museopäivä 18.5. ja Museoviikko 17.-23.5.2021

Kansainvälistä museopäivää 18.5. vietetään Museoviikolla 17.-23.5.2021. Kansainvälisen museopäivän ja Museoviikon tapahtumia voivat olla esimerkiksi näyttelyt, opastukset, kesänäyttelyiden avautumiset, luentotilaisuudet, esitelmät ja työpajat. Kansainvälisenä museopäivänä museot ovat perinteisesti tarjonneet ilmaisen sisäänpääsyn vierailijoilleen.

Koronavirustilanteesta riippuen Kansainvälistä museopäivää ja Museoviikkoa voidaan viettää joko digitaalisesti tai läsnä.