Museoliitto

1.10.2013

Mennään museoon! -viikkoa vietetään 8.-11.10.2013

Tänä vuonna koululaisten ja opiskelijoiden museoviikkoa viettää lähes viisikymmentä museota eri paikkakunnilla. Luvassa on opastuskierroksia, työpajoja ja erilaisia pelejä sekä taidetta monessa muodossa katsomalla, kokemalla ja tekemällä. Useisiin museoihin on viikon aikana koululaisille ja opiskelijoille vapaa pääsy.

Espoossa Näyttelykeskus WeeGeen museoissa järjestetään Reppureissu. Reppureissulle jokainen osallistuja saa samansisältöisen repun. Reissu sujuu opettajan johdolla tehtäväkirjan mukaisesti. Ryhmän kanssa tutustutaan jokaisessa museossa yhteen museoesineeseen. Yhdessä pohdittavien tehtävien lisäksi repusta löytyy jokaiseen museoesineeseen liittyvä pieni, kosketeltava esine. Mukana ovat Näyttelykeskus WeeGeen museot: EMMA – Espoon modernin taiteen museo, KAMU Espoon kaupunginmuseon, Helinä Rautavaaran museo, Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä ja Suomen Kellomuseo.

Helsingin kaupunginmuseo tarjoaa Hulluna Helsinkiin -teemaopastuksen, jossa kerrotaan Helsingin historiasta paikkojen, ihmisten ja kaupungille ominaisten ilmiöiden ja teemojen kautta. Pula-ajan parhaat niksit -työpajassa koululaiset saavat perehtyä siihen, miten arkielämä sujui viime sotien aikana ja sen jälkeen, pula-ajalla. Tuusulan Lottamuseossakin tutustutaan pula-aikaan Toiveita ja todellisuutta pula-ajan -mediatyöpajassa.

Kymenlaaksossa Suomen merimuseo järjestää viikon kunniaksi opastuksia Saareen-näyttelyyn. Matkalla saareen voi eksyä sumuun tai nähdä majakan, kuulla kirjojen lukemattomia tarinoita ja muistella luettuja opuksia. Lapinlahden taidemuseon kulttuurihistoriallinen Entisajan koulu -näyttely tarjoaa raamit elämysmatkalle vuosikymmenten takaiseen koulumaailmaan. Miten koulussa käyttäydyttiin? Millainen oli lukujärjestys ja mitä koulutyöskentelyyn kuului?

Tampereella Postimuseon uusi näyttely avataan Vapriikissa 2014, mutta Postimuseon palveluita voi hyödyntää jo koululaisten Mennään museoon! -teemaviikolla kutsumalla Postimuseo vierailemaan kouluun. Valittavana on kaksi toiminnallista oppituntia, toinen ala- ja toinen yläkoululaisille. Poliisimuseossa Koululaisten museoviikon uutuutena on kyselytunnit, joissa lähipoliisi ja poliisikokelaat vastaavat lasten kysymyksiin. Työväenmuseo Werstaalla voi osallistua Issakaisen suureen nappijahtiin, joka on suunnattu esikoululaisille ja eka-tokaluokkalaisille. Maat, metsät, tehtaat -kierros on räätälöity 8.-luokkalaisille ja Mestariduunarityöpajat toisen asteen ammattiopiskelijoille.

Viikon tapahtumakalenteri löytyy osoitteesta:
Sivustolla tapahtumatarjonta on selattavissa museon nimen mukaan, maakunnittain sekä päiväkohtaisesti. Kalenteri päivittyy aina tapahtuman alkuun asti.

Koululaisten ja opiskelijoiden museoviikkoa koordinoi Suomen museoliitto. Ensimmäinen Mennään museoon! -viikko järjestettiin lokakuussa 2009.

Lisätietoja: projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo, puh. 0444 300 703, eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä