AINEISTOJA OPETUKSEEN

MUSEOIDEN AVOIMET SISÄLLÖT

Monet museot sekä kirjastot ja arkistot julkaisevat sisältöjä avoimesti. Avoimet sisällöt ovat verkossa julkaistuja historiallisia valokuvia, esinekuvia, taidekuvia sekä arkisto- ja filmimateriaalia. Ne ovat käytettävissä verkon välityksellä - vaikkapa luokkahuoneesta käsin.

Linkit johtavat museoiden tai muun aineiston kokoajan tai tuottajan sivustolle.

Tutustu aineistojen käyttölisensseihin ja aineistojen käyttöön:
Creative Commons
Flickr: The Commons
Tekijänoikeudeton aineisto, Public domain -aineisto

1918 - Sisällissota Tampereella ja sen ympäristössä, Museokeskus Vapriikki

Vapriikin kuva-arkisto on julkaissut Flickrissä yli 100 valokuvaa Suomen sisällissodan tapahtumista. Ne liittyvät pääosin Tampereen taisteluun, joka oli sisällissodan suurin ja ratkaisevin yhteenotto.

Aalto yliopiston kirjasto
Vanhoja arkkitehtuurivalokuvia ja piirustuksia.

Ebeneser-säätiö

Ebeneser-säätiön kuva-arkistosta on julkaistu noin 200 valokuvaa Flickr-kuvayhteisöpalvelussa. Flickr-palvelussa julkaistavat kuvat muodostavat kolme kokonaisuutta: 1) Muuttuva Kallio sisältää 30 kuvaa Kallion Harjun alueesta 1900-luvun alusta 1930-luvulle, 2) Lastentarhatyön uranuurtajan Elisabeth Alanderin 60-vuotispäivän kunniaksi koottu valokuva-albumi sisältää yli 140 valokuvaa 1910-luvulta lastentarhoista ympäri Suomea sekä 3) 25 tunnistamatonta visiittikorttikuvaa 1860- ja 1870-luvuilta.

Finna
Yli 200 000 kpl avoimesti käytössä olevaa kuvaa.

Gallen-Kallelan museo
Akseli Gallen-Kallelan kokoamia ja osin hänen ottamiaan valokuvia Espoosta Meksikoon ja kulttuurijulkimoista ammattimuurareihin.

Gallen-Kallela museo
Taideteoksia museon kokoelmista.

Helsinkikuvia.fi

Helsingin kaupunginmuseon Helsinki-aiheiset valokuvat eri ajoilta ovat vapaassa käytössä Helsinkikuvia.fi-palvelussa. Kuvien joukossa ovat muun muassa kaikki Signe Branderin rakastetut otokset sadan vuoden takaisesta Helsingistä sekä Simo Ristan ja Eeva Ristan laaja ja merkittävä kokoelma 1970-luvun muuttuvasta kaupungista. Kuvat on käytettävissä korkearesoluutioisina eli painolaatuisina versioina CC BY -lisenssillä.

Kansallisgalleria
Kansallisgallerian Flickr-tilillä on käyttöön avattuja teoskuvia sekä historiallisia valokuvia. Ateneumin kokoelmien teokset ovat käytettävissä CC-BY-lisenssillä tai CC0-lisenssillä.

Kuopion kulttuurihistoriallinen museo

Puijon kisojen tunnelmia sadan vuoden ajalta KUHMUn Flickr-tilillä. Kuopion kulttuurihistoriallinen museo KUHMU juhlistaa satavuotiaita Puijon kisoja julkaisemalla kuva-aineistoa Flickr-tilillään. Kurkkaa kisakansan tunnelmia nuorten MM-kisoista 1983, Veikko Iivanaisen ja Väinö Tiihosen huimat hyppykuvat 1931 tai tutustu Kuopiossa pidettyihin armeijan ja suojeluskuntajärjestön hiihtokilpailuihin 1936. Kuvat ovat vapaasti ladattavissa ja käytettävissä vapaan lähdekoodin lisenssillä (CC-BY-NC-SA).

Museovirasto
Kuvia 1900-luvun Suomesta koulujen käyttöön.

Museovirasto
Museoviraston Kuvakokoelmat on avannut yli 100 000 kuvaa kaikkien vapaasti käytettäväksi Finna-palvelun kautta. Kuvien joukossa on mm. vanhaa grafiikkaa, näkymiä ja ihmisiä 1800-luvulta ja koko Suomen 1900-luvun kuvallinen kirjo. Kuvat ovat käytettävissä pääsääntöisesti CC BY -lisenssillä eli niitä uudelleen julkaistaessa on kuvaaja ja kuvalähde mainittava.

Nykytaiteen museo Kiasma
Valokuvia Kiasma-rakennuksesta rakennusvaiheesta nykypäivään 1996–2014.

Porin taidemuseo
Suomalaista taidetta 1800-luvulta tekijöiltä Alexander Lauréus, Magnus von Wright, R.W. Ekman, John Knutson, Victoria Åberg, Werner Holmberg, Severin Falkman, Elin Danielson-Gambogi ja Eero Järnefelt.

SA-kuva-arkisto, Sotamuseo
Puolustusvoimien kuvakeskuksen ylläpitämä kuva-arkisto, joka sisältää 160 000 talvisodan, jatkosodan ja Lapin sodan aikaista valokuvaa.

Suomen merimuseo
Valokuvia merimuseon kuvakokoelmien FÅA-Silja Line alakokoelmasta.

Suomen valokuvataiteen museo
Vanhoja valokuvia, Daguerrotyyppejä sekä suomalaisten taiteilijoiden muotokuvia 1800-1900-lukujen taitteesta.

Suomen valokuvataiteen museo
Sanomalehti Uuden Suomen lehtikuvia 1950-luvulta vuoteen 1963.

Suomi syö ja juo
Valokuvia suomalaisesta juoma- ja ruokakulttuurista.

Tampere in the 1950s, Museokeskus Vapriikki

Valokuvia sodanjälkeisestä teollistuvasta Tampereesta sekä arkipäivän esineistä, työkaluista ja teollisuuden koneista.

Urheilumuseo

Helsingin olympialaisten soihtuviestikuvia vuodelta 1952.

YLE Arkisto
Yli 50 vuotta vanhoja lehdistökuvia muun muassa laitteistoista sekä radiolähetyksiin osallistuneista henkilöistä.

YLE Arkisto
Otoksia mustavalkoisista mykkäfilmeistä. Inserttejä Suomen luonnosta, maaseudun ja kaupungin elämänmenosta 1940-1960-luvuilta.

Åbo Akademin kirjasto
Taiteilija Alex Federleyn valokuvakokoelman kaupunkimaisemia Suomesta.

• Digitaalinen valokuva-arkisto opetuskäytössä

Suomen valokuvataiteen museo ja Helsingin yhteislyseo toteuttivat keväällä 2015 projektin, jossa hyödynnettiin Valokuvataiteen museon verkossa julkaisemia I. K. Inhan (1865–1930) Helsinki-aiheisia valokuvia kuvataiteen ja estetiikan kursseilla. Suomen valokuvataiteen museo on julkaissut kokoelman valokuvia vapain käyttöoikeuksin kuvapalvelu Flickrissä.

Valokuvataiteen museon ja Helsingin yhteislyseon projekti on esimerkki toiminnasta, jossa museon kokoelmia voidaan hyödyntää sitomatta työskentelyä fyysisesti museoon.