Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Taidekokoelmat verkossa -sopimus

Sopimuksella museot saavat rajattomat verkkovälitysoikeudet kaikkiin tekijänoikeuden alaisiin kokoelmateoksiinsa allekirjoittamalla sopimuksen Suomen museoliiton kanssa. Sopimuksella museot sitoutuvat noudattamaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välistä sopimusta yleisten sopimusehtojen mukaisesti. Yleiset sopimusehdot ja liittymissopimus ovat tulostettavissa sivun alareunassa. Sopimukseen voivat liittyä kaikki suomalaiset ammattimaiset museot.

Sopimus sisältää museoille vuosimaksun, joka perustuu museon kokoelmien kokoon seuraavasti.

• kokoelmien koko alle 2 000 teosta, maksu 600 euroa + alv/vuosi
  • kokoelmien koko 2 000–5 999 teosta, maksu 1 300 euroa + alv/vuosi
  • kokoelmien koko yli 6 000 teosta, maksu 2 800 euroa + alv/vuosi

Museon kokoelmien koon perusteena käytetään vuosittain julkaistavan Museotilaston tietoja. Jos museon tietoja ei julkaista vuosittaisessa Museotilastossa, museo toimittaa tiedon kokoelmien määrästä vuosittain Museoliitolle 30.11. mennessä.

Museokohtaisia maksuja ei peritä vuodesta 2017 ja vuoden 2018 osalta maksut laskutetaan joulukuussa 2018.

Sopimusmaksut käytetään lyhentämättömänä Kuvastolle ja edelleen taiteilijoille maksettaviin tekijänoikeuskorvauksiin. Museoiden sopimusmaksuilla katetaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välisen sopimuksen kustannuksista 1/3.

Sopimus tulee täyttää kahtena samanlaisena kappaleena, joista yksi tulee kummallekin osapuolelle. Allekirjoitetut sopimuskappaleet (2 kpl) toimitetaan osoitteeseen: Suomen museoliitto, Annankatu 16 B 50, 00120 HELSINKI.

Lisätietoja: pääsihteeri Kimmo Levä, Suomen museoliitto, kimmo.leva(a)museoliitto.fi,