Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Taidekokoelmat verkossa

Suomen museoliitto ja Kuvasto ovat löytäneet ratkaisun taideteosten verkkonäyttämisen ongelmaan: tekijänoikeuskysymyksiin ja -korvauksiin yhteisellä Taidekokoelmat verkossa -sopimuksella.

Suomen museoliitto ja Kuvasto allekirjoittivat keväällä 2017 Taidekokoelmat verkkoon -sopimuksen, joka mahdollistaa museoiden kokoelmissa olevien teosten esittämisen verkossa ilman teos- tai tekijäkohtaisia sopimuksia ja maksuja.

Sopimukseen liittyminen antaa museolle rajattoman oikeuden julkaista museon verkkosivuilla ja sovelluksissa omistamiaan tai deponoimiaan suomalaisia tekijänoikeudenalaisten teosten kuvia.

Museoiden kokoelmissa on yli 400 000 taideteosta, joista vain pieni osa pääsee esille, joten sopimuksella voidaan avata valtava määrä taidetta nähtäville.

Digitalisaatio ratkaisi perinteiset ongelmat – sopimus tekijänoikeuskysymykset

Kokoelmateosten saavutettavuuden näkökulmasta digitalisaatio on ratkaissut kaikki perinteiset ongelmat. Verkossa oleviin teoksiin ei liity välimatka- ja liikkumisongelmia, eikä niiden katsomiseen taloudellisia kynnyksiä. Taideteosten verkkonäkyvyyden suurimpana esteenä olivatkin tekijänoikeuskysymykset. Nyt ongelma on ratkaistu Taidekokoelmat verkkoon -sopimuksella.

Sopimuksen taloudellinen pohja perustuu museoiden omarahoitusosuuteen, opetus- ja kulttuuriministeriön avustukseen ja säätiöiltä haettavaan rahoitukseen. Tiina ja Antti Herlinin säätiö oli ensimmäinen säätiötoimija, joka lähti rahoittamaan hanketta.

Sopimukseen liittyneet museot

Tähän mennessä Taidekokoelmat verkkoon -sopimukseen ovat liittyneet: Aboa Vetus & Ars Nova, EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Forssan museo, Helsingin kaupunginmuseo, Helsingin taidemuseo HAM, Helsingin yliopistomuseo, Hyvinkään taidemuseo, Imatran taidemuseo, Jyväskylän yliopisto/Avoimen tiedon keskus/Tiedemuseo, Jyväskylän taidemuseo, Kankaanpään kaupunginmuseo, Kouvolan taidemuseo Poikilo, Lappeenrannan museot, Mikkelin taidemuseo, Oulun taidemuseo, Raision museo Harkko, Salon taidemuseo Veturitalli, Suomen kansallismuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Tampereen taidemuseo, Turun museokeskus, Turun taidemuseo, Vaasan kaupungin museot ja Villa Gyllenberg.