Museoliitto

MUSEO-lehti

MUSEO – Aikaa ajatuksille

MUSEO-lehti on museoihmisten aikakauslehti. Visuaalinen lukupaketti esittelee ajankohtaisia näyttelyitä, museoilmiöitä ja ihmisiä pintaa syvemmältä. Lehti tarjoaa näkymiä museoiden kulissien taakse, kertoo uutuuksista, kansainvälisistä kohteista ja tärkeistä keskustelunaiheista museokentällä. Kussakin numerossa syvennytään yhteen teemaan, joka avaa tuoreita näkökulmia museomaailmaan.

Viimeinen MUSEO-lehti julkaistiin 15.9.2023 teemalla juhla.

Löydät MUSEO-lehden myös sosiaalisesta mediasta – laitathan MUSEO-lehden Instagram– ja Facebook-tilin seurantaan!

Numerot ja teemat

MUSEO-lehdet vuodesta 2017 alkaen ovat luettavissa Lehtiluukku-palvelussa. Lehtiä pääset lukemaan kirjautumalla omalla tunnuksellasi tai ostamalla irtonumeron hintaan 4,90 euroa. Vanhempia vuosina 2013–2017 ilmestyneitä Museo-lehtiä voit lukea näköisversioina Issuu-palvelussa

MUSEO 2/2023

MUSEO-lehden 2/2023 teemana on juhla. Lehti kutsuu lukijat pukeutumaan parhaimpiinsa ja juhlimaan yhdessä. Numerossa vieraillaan Jyväskylän uudessa Aalto 2 -museokeskuksessa, Amos Andersons Hem -kotimuseossa sekä juhlavuottaan viettävässä Designmuseossa. Esittelyssä ovat unohtumattomat rakkausjuhlat museoissa sekä Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala. Vinkit suosikkimuseoihinsa tarjoaa meteorologi ja tietokirjailija Seija Paasonen. Lehti on viimeinen painettuna julkaistava Museo-lehti ja se on omistettu Museoliiton 100-vuotisjuhlavuodelle.

MUSEO 1/2023

Museo-lehden 1/2023 teemana on toivo. Kevätnumerossa tarkastellaan, miten museot voivat luoda ja ylläpitää toivon tunnetta. Lehdessä Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo ja pitkän linjan poliitikko Pekka Sauri kertovat, miksi kulttuuriperintötyö on tärkeää. Numerossa vieraillaan Tammisaareen keväällä avautuvassa taidemuseo Chappessa, Suomen Pankin rahamuseossa ja Nobelin rauhankeskuksessa Oslossa. Lehdessä tutustumme myös aktivismiin museoissa.

MUSEO 4/2022

Museo-lehden 4/2022 teemana on identiteetti. Lehdestä voi lukea muun muassa murrosvaiheista, joissa museot ovat joutuneet pohtimaan identiteettiään uudelleen sekä millaisia tarinoita museot ja museoihmiset kertovat identiteetistä. Numerossa vieraillaan Ahvenanmaan kulttuurihistoriallisessa museossa ja Yhdysvaltain National Nordic Museumissa sekä EMMAssa ja Siidassa. Lehdessä tutustutaan esimerkiksi vapaaehtoistyöhön museoissa, fani-identiteetin rakennuspalikoihin ja punk-asenteella toteutettuun museoon. Vinkit omiin suosikkikohteisiinsa antaa toimittaja ja kirjailija Koko Hubara. Talvinumerosta löydät myös paljon vinkkejä joulutunnelman etsintään museoista.