JÄSENILLE

Näyttelyposti-lista

Näyttelyposti on museoalasta kiinnostuneiden sähköpostipalvelu, johon liittymällä saat museoiden näyttely- ja tapahtumatiedot sähköpostiisi. Viesteihin voi tutustua myös liittymättä listalle postituslistan arkiston kautta.

Näyttelyposti on Suomen museoliiton ylläpitämä palvelu. Listalle lähetetyt viestit menevät kaikille listalle liittyneille henkilöille, joita on tällä hetkellä noin 500.

Mitä Näyttelypostiin voi lähettää?
- Museoiden suurelle yleisölle suunnattu tiedotus museoalan näyttelyistä ja tapahtumista
- Yleisölle avoimet seminaarit
- Lehdistötiedotteet
- Työpajat
- Museokerhot ja -leirit
- Yleisöluennot
- Näyttelyiden tiedot
- Konsertit/musiikkiesitykset museoissa

Liittyminen

Listalle voit liittyä osoitteessa:

Postitusohjelma lähettää sähköpostiosoitteeseesi vahvistuspyynnön. Vahvista liittymisesi www-sivulla, jonka osoite on linkkinä saamassasi viestissäsi. Kun olet vahvistanut liittymisesi, saat vielä tervetuloviestin, joka sisältää myös salasanasi. Pidä se tallessa.
Huom. Listän viestejä ei voi välttämättä vastaanottaa hotmail-osoitteisiin niiden tiukan roskapostisuodatuksen vuoksi.

Viestin lähettäminen

Listalle lähettävät viestit osoitteeseen:

nayttelyposti(a)lists.greenspot.fi

Listalle voivat lähettää viestejä vain postituslistalle liittyneet henkilöt. Mikäli et ole listan jäsen ja haluat viestisi Näyttelypostiin, ota yhteys listan ylläpitäjään ennen viestin lähettämistä.

Listalle ei voi lähettää liitetiedostoja, sillä ne kuormittavat suotta atk-yhteyksiä, saattavat olla hankalia avata ja pahimmillaan sisältävät viruksia. Liitetiedostot poistetaan automaattisesti viesteistä. Viestien suurin sallittu koko on 40 kilotavua. Lähetä viestisi muotoilemattomina eli plain text -muodossa, jolloin viestisi avautuu varmasti kaikilla.

Koska lista ei hyväksy piilokopioita (bcc) eikä useita vastaanottajia, lähetä Näyttelypostiin tarkoitettu viestisi vain Näyttelyposti-listan osoitteeseen.

Kirjoita viestin otsikko (subject) -kenttään aiheesi tiivistetysti mutta selvästi - esimerkiksi "uusi näyttely", "lehdistötiedote" tai "seminaari" eivät kerro lukijalle vielä mitään.

Pidä sähköpostiviestit lyhyinä ja napakoina. Pidemmät tekstit tai kuvat voi sijoittaa esimerkiksi museon Internet-sivuille ja sisällyttää viestiin linkin.

Älä lähetä vieraskielisiä viestejä vaan suomenna ne. Jos teksti on liian pitkä suomennettavaksi, kirjoita ingressi suomeksi. Ingressin jälkeen voit laittaa tekstin tai mieluummin linkin, joka johtaa alkuperäiseen tekstiin Internetissä.

Kun vastaat listan viesteihin ja käytät reply-komentoa, varmista osoiteriviltä viestisi vastaanottaja.

Postitustietojen muuttaminen ja listalta eroaminen sekä arkiston selaus

tapahtuu osoitteessa:

Kohdasta "Listatilauksen hallinta" pääsee muuttamaan omia tilaustietoja.

Salasanasi avulla pystyt keskeyttämään Näyttelyposti-listan viestien saapumisen osoitteeseesi ja eroamaan listalta. Jos olet unohtanut salasanasi, saat tilattua sen tältä sivulta.

Listalle lähetettyjä viestejä voit selata yllä mainitussa osoitteessa Näyttelyposti-arkisto -linkistä. Esimerkiksi Pvm-sanasta saat viestit päivämäärä-järjestyksessä.

Tiedustelut ja Näyttelyposti-listan ylläpito: Tanja Salonen, Suomen museoliitto, puh. 0444 300 710, tanja.salonen(a)museoliitto.fi