Vantaata ja metallimusiikkia Tarinat peliin -hankkeen hyötypelityöpajassa

Tarinat peliin -hankkeen kevään toinen hyötypelityöpaja järjestettiin maanantaina 19.3.2018 Tekniikan museolla. Osallistujat kehittelivät ryhmissä kuusi peli-ideaa.

Työpaja eteni sanoista tekoihin. Aluksi kouluttajamme Tanja Korhonen Kajaanin ammattikorkeakoulusta kertoi pelien suunnittelusta, ja sen jälkeen Tekniikan museon Riina Linna puhui museoon kehitteillä olevasta pelistä, joka liittyy ESKO-tietokoneeseen. Tekniikan museo on yksi Tarinat peliin -hankkeen pilottimuseoista, ja pelin tekeminen museoon on osa hankkeen toimenpiteitä.

Puheiden jälkeen oli aika ryhtyä suunnittelemaan pelejä. Tällä kerralla osallistujille ei annettu yhteistä teemaa, johon peli-ideat olisi pitänyt sitoa. Ryhmät saivat kehitellä peli-ideansa vapaasti, joten muutama ryhmä kehitti ideoita myös museomaailman ulkopuolelta.

Ryhmien peli-ideat satunnaisessa järjestyksessä:

Raja
Peli sijoittuu Etelä-Karjalan ja Venäjän rajalle. Pelaaja ohjaa valitsemaansa hahmoa jommaltakummalta puolelta rajaa (valittavina esimerkiksi rekkakuski, luvaton amerikkalainen turisti ja karkuri tai pirtutrokari, Lenin ja evakko) ja suorittaa tällä hahmolla tehtävät, jotka mahdollistavat rajan ylittämisen. Pelin tarkoituksena on opettaa pelaajalle, kuinka raja on ja on ollut eri aikoina ylitettävissä erilaisia taustoja omaaville henkilöille (ja eläimille).

Meidän Vantaa
Sosiaalisen median periaattein toimiva, Vantaa-aiheinen sovellus, joka toimii Google Mapsin avulla. Sovelluksessa museot ja yksittäiset ihmiset lisäävät tarinoita ja muistoja kartalle historiallisesti tärkeisiin paikkoihin, jotta muut voivat käydä paikoissa ja kerätä niistä pisteitä. Museot voivat myös tehdä paikoista reittejä, joiden läpi meneminen tuottaa enemmän pisteitä.

Elossa
Vantaalle kivikauteen sijoittuva lisätyn todellisuuden roolipeli, jossa pelaaja opettelee selviytymään kivikautisessa ympäristössä. Peliä pelataan aidossa ympäristössä eli paikalla, jossa on ollut kivikautista asutusta. Pelaaja opettelee taitoja, ja kun tietyn taidon on oppinut, pääsee etenemään kivikautisen kylän arvoasteikossa. Kannattaa varoa kannibaaleja.

My life coach
Ajanhallintapeli nuorille aikuisille. Pelissä edetään tasolta toiselle, ja pelaaja voi asettaa itselleen haasteita erilaisista arjen kategorioista (kuten terveydentila). Aina helpomman haasteen selvitettyään hän pääsee vaikeamman haasteen äärelle ja saa samalla tasolla olevista, omien haasteidensa kanssa kamppailevista pelaajista vertaistukea itselleen.

Suicide soul
VR-peli, jossa tutustutaan suomalaisiin metallimusiikin tekijöihin ja heitä inspiroineisiin asioihin ja tehdään oma biisi. Pelissä on kovatasoinen palkinto, sillä jos hyvin käy, pelaajalla on mahdollisuus saada oma biisinsä pelaamansa bändin esitettäväksi… ehkä jopa Tuska-festareille saakka.

Master of museums
Lisättyä todellisuutta hyödyntävä peli, joka kannustaa ihmisiä käymään museoissa ja laajentamaan käyntejä sellaisiinkin museoihin, joihin ei muuten päätyisi. Pelissä vieraillaan museoissa ja etsitään niistä tiettyjä asioita, ja kun löydön on tehnyt, pääsee lähemmäs seuraavaa tasoa. Tasoja saavuttaakseen on käytävä tietyissä museoissa.

Voittajaksi osallistujat äänestivät Elossa-pelin. Voittajajoukkueen jäsenet palkittiin pulmapeleillä.

Kinkkiset puupulmat ovat omiaan pitämään pelejä suunnittelevien voittajien mielet terävinä jatkossakin.

Tässä olivatkin Tarinat peliin -hankkeen järjestämät työpajat toistaiseksi. Mikäli tämän työpajan aihe eli pelien suunnittelu kiinnostaa, kannattaa lukaista SeGaBu-hankkeen tuottama Hyötypelien ostajan opas, josta saa hyvää perustietoa hyötypeleistä ja pelien kehittämisestä.

Siirry sivun alkuun