Ote
perusteluista: ”Keväällä 2016 avattu uudistunut Helsingin
kaupunginmuseo on lunastanut paikkansa helsinkiläisten sydämissä. Museon
uudistukseen otettiin mukaan koko henkilökunta ja kaupunkilaisia jo
suunnitteluvaiheessa. Museo on monipuolinen kokonaisuus, joka vastaa
erittäin hyvin avoimen ja yhteisöllisen museon käsitettä.”
Vuoden viestintäteko: Rakkauden tiloja – neljän uusmaalaisen museon yhteinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus
Ote
perusteluista: ”Rakkauden tiloja esittelee neljän erikoismuseon
tarjontaa ja näkökulmia. Vaikka museot edustavat erilaisia teemallisia
museokokoelmia, ilmiö nimeltä rakkaus yhdistää sisällöt hyvin toisiinsa.
Tapahtuma- ja näyttelykokonaisuus on saanut runsaasti medianäkyvyyttä,
ja se on onnistunut osoitus yhteistyön voimasta.”
Vuoden erikoispalkinto: Vantaan taidemuseo Artsi
Ote
perusteluista: ”Artsi on löytänyt paikkansa ja yleisönsä. Museo on
erikoistunut katutaiteeseen ja graffitiin sekä tekee tiivistä
yhteistyötä taiteilijoiden kanssa. Lähiökulttuurista voimaa saava Artsi
muuttaa Vantaata omannäköisekseen. Museolla on avoin suhde ympäröivään
yhteiskuntaan, ja se uskaltaa tarttua ajankohtaisiin aiheisiin.”