Hae sivustolta
TIEDOTTEET

Käsikirja museokaupan kehittämiseen on julkaistu
Euro enemmän -hanke tukee museoita museokauppojen kehittämisessä vuosina 2018–2019. Hankkeen ensimmäinen julkaisu, Museokauppakonsepti – Käsikirja museokaupan kehittämiseen, antaa museoille ja museokaupan vastaaville työntekijöille tietoa ja tarjoaa työkaluja muun muassa kaupan uudistamiseen ja myynnin kehittämiseen.

Museo-lehti merkittävän aikakauslehtikilpailun Paras kansi -finaaliin
Museo-lehti on päässyt Aikakauslehtien liiton järjestämän Edit-kilpailun finaaliin Paras kansi -sarjassa  Museo-lehti osallistuu kilpailuun vuoden 2018 kolmannen lehden kannella, joka kertoo muusikko Michael Monroen vierailusta Sibelius-museossa.

Museoiden kävijämäärät kasvoivat maltillisesti
Museovirasto on tänään julkaissut alustavat vuoden 2018 museotilastot. Niiden mukaan Suomen ammatillisissa museoissa kävi 7,127 miljoonaa kävijää, mikä on 47 000 käyntiä (0,7 %) enemmän kuin edellisenä vuonna.

Museo-lehti irtonumeromyyntiin museoihin entistä edullisemmin
Viime vuonna aloitettu Museo-lehden irtonumeromyynti jatkuu museoissa. Museo-lehti tarjoaa laadukasta ja innostavaa sisältöä kaikille museosta ja niiden sisällöistä kiinnostuneille. Museot ovatkin parhaita paikkoja, joista uusi lukija voi löytää Museo-lehden ja innostua laajemminkin museoasiasta.

Kevään Museopäivillä ratkotaan ilmastonmuutoskysymyksiä
Kevään tärkein museotapahtuma, Valtakunnalliset museopäivät ja Suomen museoliiton 96. vuosikokous, järjestetään Tampereella 15.–17.5.2019. Tänä vuonna Museopäivät tarjoaa asiaa museoiden roolista ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.

Gallen-Kallelan Museo on Kookos-kokoelmahallinnan uusin käyttäjä
Suomen museoliitto ja Akseli Gallen-Kallelan Museosäätiö ovat solmineet palvelusopimuksen Kookos-kokoelmahallinnan käyttöönotosta ja ylläpidosta.

Lukijakysely julkaistu: Lukijat ovat tyytyväisiä Museo-lehteen
Syksyllä 2018 tehdyn Museo-lehden lukijakyselyn mukaan lehden uudistukseen ja nykyiseen linjaan ollaan tyytyväisiä. Lähes kaikkien vastaajien mielestä lehdessä on kiinnostavia ja ajankohtaisia juttuja, joista saa ideoita museovierailuille.

Vuoden museo -finaaliin Amos Rex, Lönnströmin taidemuseo ja Satakunnan museo
Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2019 -kilpailun finaaliin on valittu kolme museota: Amos Rex Helsingistä, Lönnströmin taidemuseo Raumalta ja Satakunnan museo Porista.

Vaikuttaminen, urheilu, luonto ja liikenne Museo-lehden erikoisteemat vuonna 2019
Museo-lehti ilmestyy entistä ehompana vuonna 2019. Lehteä on uudistettu voimakkaasti vuosien 2017 ja 2018 aikana ja sisällöllinen kehitys jatkuu yhä.

Tietoa vuoden 2019 teemaviikoista
Suomen museoliitto kannustaa tänäkin vuonna jäsenmuseoitaan viestimään aktiivisesti itsestään ja toiminnastaan koko kansalle. Teemaviikot tarjoavat erinomaisen tilaisuuden tavoittaa museokävijöitä, koululaisia ja poliitikkoja. Ohjelmaa viikoille kannattaa siis alkaa suunnitella hyvissä ajoin.

Kimmo Levä humanistisen koulutuksen arviointiryhmään
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on nimennyt Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levän humanistisen korkeakoulutuksen arviointiryhmään.

Museokortti-järjestelmän vaikutukset museoalaan: pääsylipputulot kasvaneet 56%, kävijämäärät 35%
Museokortin käyttöönoton jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätyksen kahtena peräkkäisenä vuotena. Vuonna 2016 museoissa vierailtiin 6,6 miljoonaa kertaa, 2017 peräti 7,1 miljoonaa kertaa. Aiemmin 2000-luvulla museoissa vierailtiin keskimäärin 5,2 miljoonaa kertaa vuodessa.

Vuoden museo 2019 -palkintoa hakee seitsemän museota
Vuoden museo 2019 -palkintoa on hakenut seitsemän museota eri puolilta Suomea. Vuoden museoviestintäteko -palkintoa haki 12 museota. Hakuaika päättyi 31.12.2018.