MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

CREMA - CREative MAking for Lifelong Learning

Suomen museoliitto on partnerina Erasmus+ -ohjelman kautta rahoitetussa CREative MAking for Lifelong learning (CREMA) hankkeessa. 3-vuotinen hanke käynnistettiin syksyllä 2019 ja jatkuu vuoteen 2022.

Hankkeen kick-off tapaaminen lokakuussa 2019 Kööpenhaminassa. Kuvassa Kööpenhaminan kaupunginmuseon johtaja esittelee uutta kaupunginmuseota.

CREMAn tavoitteena on kehittää ja inspiroida luovaa tekemistä aikuisoppimisessa museoiden ja maker-yhteisöjen välillä. Hanke kokoaa metodeja ja suosituksia kulttuuriperintöaineistojen ja museokokoelmien hyödyntämiseen innovatiivisella ja uudella tavalla. Yhtenä tavoitteena on luoda ohjeistuksia työskentelyyn erilaisten kohderyhmien kanssa. Ohjeistuksissa painottuvat mm. sukupolvien välinen oppiminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen.

CREMA -hankkeessa on mukana 7 eurooppalaista partneria:

• Stiftelsen Regionalmuseet Skåne (Ruotsi) Hankkeen vetäjä
  • Szabadteri Neprajzi Muzeum (Unkari)
  • NGOCreative Museum (Latvia)
  • Societa’cooperativa BAM! Strategieculturali (Italia)
  • Historie og Kunst (Tanska)
  • Udzura Za RazvojUradi Sam Kulture Radiona (Kroatia)
  • Suomen museoliitto

Tule mukaan!

Etsimme nyt hankkeeseen mukaan suomalaisia museoita! Onko museonne työskennellyt maker-kulttuurin (ns. värkkäämisen) parissa? Oletteko tehneet työpaja tms. yhteistyötä maker-yhteisöjen kanssa? Onko museokokoelmianne käytetty luovalla ja innovatiivisella tavalla yleisötyössä?

Pyydämme museoita kertomaan kokemuksistaan vastaamalla kyselyyn. Toivomme vastauksia maaliskuun aikana. Kyselyyn osallistuneilla museoilla on mahdollisuus osallistua hankkeeseen pilottimuseona myöhemmässä vaiheessa.

Lisätietoja hankkeesta CREMAn verkkosivuilta: https://www.cremaproject.eu/

Seuraa hanketta Museoliiton verkkosivuilla: https://www.museoliitto.fi/index.php?k=14859

Saat kyselyyn linkin ja ohjeistuksen olemalla yhteydessä Lauraan.

Koulutus- ja kehittämisasiantuntija Emilia Merisalo

emilia.merisalo@museoliitto.fi 044-4300715