TIEDOTTEET

Etäaamukahvit teemalla kuntavaalit ja Poliitikon museoharjoittelu 15.6.2021
Miten kuntavaalit menivät? Miten uusiin päättäjiin kannattaa vaikuttaa? Museoliitto järjestää edunvalvontaan liittyvän etäaamukahvitilaisuuden tiistaina 15.6.2021 klo 9-10.

Ilmoita museosi Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan
Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikkoa vietetään 23.–27.8.2021. Suomen museoliitto kannustaa kaikkia museoita kutsumaan omalle toiminnalle olennaiset päättäjät tutustumaan museon toimintaan.

Museoliiton hallitus kaudelle 2021-2022 valittu
Ph.D., EMBA Pekka Sauri on valittu kolmannelle kaudelle Suomen museoliiton puheenjohtajaksi liiton 98. vuosikokouksessa 27.5.2021. Kokous järjestettiin virtuaalisesti koronatilanteen takia.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille
Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Päivi Andersonille, Marjatta Järviselle ja Kari Saloselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit julkistettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä Turussa 27.5.2021.

Suomen maatalousmuseo Sarka on Vuoden museo 2021
Vuoden 2021 museopalkinnot jaettiin 27.5. Museopalkintogaalassa Turussa. Vuoden museo 2021 -tittelin sai Suomen maatalousmuseo Sarka. Vuoden museoviestintäteko -palkinto myönnettiin Helsingin taidemuseo HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinoinnille. Vuoden museo -kilpailun Erikoispalkinnon sai Museovirasto. Vuoden museokauppa on Luontokeskus Haltian Haltia Shop. Museokortin erikoispalkinto annettiin Hotelli- ja ravintolamuseolle.

Helsingin kaupungin museot Kookos-kokoelmahallinnan asiakkaiksi
Helsingin kaupungin museot ovat tehneet sopimuksen MuseumPlus-kokoelmahallintajärjestelmästä Suomen museoliiton Kookos-kokoelmahallintapalveluiden kanssa. Helsingin kaupunginmuseo ja HAM Helsingin taidemuseo ottavat MuseumPlus-järjestelmän käyttöön vuoden 2021 aikana.

Museoviikkoa vietettiin 54 museossa
Museoviikkoa vietettiin viime viikolla 17.-23.5.2021 23. kertaa. Tapahtumaviikkoon osallistui yhteensä 54 museota ympäri Suomea. Museoviikkoa vietettiin museoissa niin läsnä kuin etänä.

Kesän MUSEO-lehti on ilmestynyt teemalla koti
Kesän MUSEO-lehden sisältö pureutuu koti-teemaan. Laajemmassa reportaasissa tutustutaan Villa Mairean sisustukseen. Lehdestä voi lukea myös kotimuseoiden tapeteista, sisustustoimittaja Hanna Sumarin museovinkit sekä stand up -koomikko Iikka Kiven kolumnin.

Museoalan ammattilaiset kohtaavat virtuaalisesti ensi viikolla
Valtakunnalliset museopäivät järjestetään virtuaalisesti 26.–27.5.2021. Yli 700 museoalan ammattilaista ja vaikuttajaa kokoavien tapahtumapäivien teemana on tarinat ja tunteet. Päivien yhteydessä palkitaan myös Vuoden museo.

Valtakunnallista Museoviikkoa vietetään ensi viikolla
Museoiden yhteistä tapahtumaviikkoa vietetään 17.-23.5.2021 teemalla Tulevaisuuden museo. Kansainvälistä museopäivää 18.5. vietetään osana Museoviikkoa. Tapahtumaviikon aikana museot järjestävät monenlaista ohjelmaa niin verkossa kuin läsnä. Museot voivat ilmoittaa ohjelmaa kampanjaviikolle aina tapahtumaviikon alkuun asti.

NEMOn opas projektirahoitusta hakeville museoille
NEMO on julkaissut opaskirjasen, joka auttaa eurooppalaisia museoita ja muita kulttuuriorganisaatioita hakemaan EU-rahoitusta kansainvälisiin hankkeisiin.

Etäaamukahvit teemalla tekijänoikeudet 28.4.2021
Museoliitto järjesti tekijänoikeuksiin liittyvän etäaamukahvitilaisuuden 28.4.2021 yhdessä Kopioston kanssa.

DigiTraining järjestää koulutuksen eurooppalaisille kulttuuriperintöalan ammattilaisille
DigiTraining-kehittämisohjelma järjestää pienille ja keskikokoisille eurooppalaisille museoille kulttuuriperintöalan digitalisaatioon liittyvän koulutuksen. Koulutuksella DigiTraining pyrkii vahvistamaan kulttuuriperintöalan ammattilaisten digitaalisia ja audiovisuaalisia valmiuksia. Koulutukseen voi hakea 31.5.2021 asti.

Suomen museoliitto: Museot osaksi koronan exit-suunnitelmia
Suomen museoliitto pitää tärkeänä, että museoiden mahdollisuudet terveysturvallisten kulttuuripalvelujen tarjoajina otetaan huomioon julkisen hallinnon koronaan liittyvissä exit-suunnitelmissa.

Koronavuosi 2020 toi museoille epävarmuutta mutta myös uusia toimintamuotoja
Opetus- ja kulttuuriministeriö teki tammikuussa 2021 laajan kulttuurialalle suunnatun kyselyn, johon vastasi 81 ammatillista museota. Kyselyn tulokset osoittavat, että koronapandemialla on ollut merkittäviä vaikutuksia Suomen museokenttään. Lähes kaikki museot sulkivat vuonna 2020 ovensa eri pituisiksi jaksoiksi, ja ohjelmistoa ja palvelutarjontaa on supistettu merkittävästi.

Museoliiton ja Museoviraston etäaamukahvit teemalla työsuojelu
Museoliitto ja Museovirasto järjestivät etäaamukahvitilaisuuden museoiden työsuojeluasioista kiinnostuneille perjantaina 7.5.2021.

Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien museot Kookos-kokoelmahallinnan asiakkaiksi
Suomen museoliiton Kookos-kokoelmahallintapalvelut on sopinut MuseumPlus-kokoelmahallintajärjestelmän käyttöönotosta Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien kanssa. Uusi järjestelmä mahdollistaa museoiden aineistojen hallinnan samassa järjestelmässä. Museot lähtivät kilpailutukseen yhdessä, kun kokoelmahallintajärjestelmien vaihto tuli ajankohtaiseksi.

Museoviikkoa vietetään toukokussa teemalla Tulevaisuuden museo – ilmoita museosi ohjelma tapahtumakalenteriin
Museoviikkoa vietetään 17.-23.5.2021 teemalla Tulevaisuuden museo. Kampanjaviikkoa voidaan museoissa viettää digitaalisesti tai läsnä. Museot voivat ilmoittaa kampanjaviikon ohjelmastaan Museoviikko.fi-tapahtumakalenteriin.

Vuoden museokauppa 2021 -finalistit on valittu
Vuoden museokauppa 2021 -finaaliin on valittu Design Shop, Haltia Shop, Museokauppa Parppeinpuoti ja Porin taidemuseon kauppa.

Koti teemana MUSEO-lehdessä 2/2021
Kotimuseot ovat kesäretkien suosikkikohteita. MUSEO-lehden kesänumerossa tuodaan esiin sekä maalla että kaupungeissa sijaitsevia museoita, joissa voi kokea, miten ennen elettiin.

Kansainvälistä digitaalista museoviikkoa vietetään tänä vuonna kesäkuussa
Kansainvälinen digitaalinen museoviikko, #MuseumWeek, järjestetään tänä vuonna kesäkuussa 7.-13.6.2021. #MuseumWeek kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla. Kampanjaviikon teemana on tänä vuonna luovuus.

Maksuttomat Museokortit museoiden työntekijöille
Museoliiton hallitus on päättänyt, että kaikille Suomen museoliiton jäsenmuseoiden ja Museokortti-kohteiden työntekijöille annetaan maksuttomat Museokortit kiitoksena Museokortti-järjestelmän eteen tehdystä hyvästä työstä.

Kuntavaalien päivitetyt aikataulut ja ruotsinkielinen esite
Kevään kuntavaalit on siirretty pidettäväksi 13.6.2021. Muutos vaikuttaa myös Museoliiton kuntavaalikampanjan aikatauluihin.

ICOM on julkistanut vuoden 2021 Kansainvälisen museopäivän teeman
Kansainvälistä Museopäivää vietetään jälleen 18. toukokuuta 2021. Teemana on ”The Future of Museums: Recover and Recreate”.

Digimuseon sisältö laajenee: Suomen Joutsen seilaa digiaikaan
Digimuseo.fi-verkkopalvelun sisältö kasvaa. Turkulaisen merikeskus Forum Marinumin lippulaiva Suomen Joutsen on jatkossa auki vuoden ympäri.

Museoliitto käynnistää 100-vuotishistorian kirjoittamisen
Museoliitto valmistautuu vuoteen 100-vuotisjuhliinsa, joita vietetään vuonna 2023. Yksi juhlavuoden osahankkeista on historiakirja, jonka tekijäksi on valittu FM, VTM Ville Eerola.

Anna vinkki positiivisesta kunta-alan museotoiminnasta
Museoliitto osallistuu KULTA ry:n ja sen jäsenjärjestöjen yhteiseen Kultainen papukaijamerkki -kampanjaan 6.-11.4.2021. Kampanjan tavoitteena on nostaa kulttuuri kuntavaalien puheenaiheeksi. Edellisen kerran kampanjaa vietettiin marraskuussa 2020.

Kevään MUSEO-lehti on ilmestynyt teemalla hyvinvointi
Kevään MUSEO-lehden sisältö pureutuu hyvinvointi-teemaan. Laajemmassa esseessä pohditaan suomalaisten metsäsuhdetta, ja miten sitä on tallennettu Metsämuseo Lustoon. Lehdestä voi lukea myös entisajan hoitokeinoista sekä stand up -koomikko Iikka Kiven kolumnin.

Vuoden museoviestintäteko -kilpailun finalistit valittu
Vuoden museoviestintäteko 2021 -kilpailun finaaliin on valittu kuusi viestintätekoa: Aboa Vetus Ars Novan minuuttiopastukset ja ikkunanäyttely, Arkkitehtuurimuseon Arkkitehtuuria irti maasta! – 1920-luvun Helsinki -opastussarja, HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939‒1945 -näyttelyn markkinointi, Museokeskus Vapriikin korona-ajan someviestintä, Museoviraston korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön sekä Turun museokeskuksen Museoduunari Eikka.

Museoiden kävijämäärät romahtivat – Museokortti kannatteli
Korona näkyi museoiden käyntimäärissä vuonna 2020. Käyntimäärät vähenivät lähes puolella edellisvuodesta.

Vuoden museo -finaaliin Merikeskus Vellamo, Museoalus Pommern ja Urheilumuseo
Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2021 -kilpailun finaaliin on valittu kolme museota: Merikeskus Vellamo Kotkasta, Museoalus Pommern Maarianhaminasta ja Urheilumuseo Helsingistä.

Sivistysvaliokunnan lausunto tartuntalaista valmistunut
Museoliitto antoi lausunnon sivistysvaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tartuntatautilain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Nyt sivistysvaliokunnan lausunto tartuntalaista on valmistunut. Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle osoitetussa lausunnossa sivistysvaliokunta kannattaa, että laajamittaisista rajoitustoimista siirrytään hallitusti aiempaa kohdennetumpiin toimenpiteisiin epidemian hallinnassa.

Vuoden 2021 museokampanjat kalenteriin
Museoliitto järjestää vuonna 2021 jälleen kolme valtakunnallista kampanjaa: Museoviikon, Poliitikon museoharjoittelun sekä Opi museossa -viikon. Teemaviikkojen päivämäärät on päätetty ja toivomme museoiden ottavan ne huomioon aikataulujen suunnittelussa. Lisäksi Museoliitto on yksi Tampereella marraskuussa 2021 järjestettävän Kulttuurigaalan yhteiskunnallisista pääyhteistyökumppaneista.

Hyvinvointi, koti, kirjallisuus ja maailmalla teemoina MUSEO-lehdessä 2021
Koronasta huolimatta museot ovat saavuttaneet hyviä kävijämääriä ja mukautuneet vallitsevaan tilanteeseen luovasti avaamalla verkkonäyttelyitä ja -opastuksia kulttuuria kaipaaville kansalaisille. Museokortin tilaston mukaan voimassa olevia museokortteja oli vuoden lopussa 197 866 kpl, ja museokortin uusimisprosentti oli n. 70. Tämä kertoo siitä, että museot kiinnostavat suurta yleisöä.  Uskomme, että kaikenlainen kulttuuri auttaa niin huonoina kuin hyvinäkin aikoina ihmisiä selviytymään. Siksipä tarjoammekin teille MUSEO-lehden näyttelyliitteen ilmoituspaikkoja varmistamaan näkyvyytenne museoalan ainoassa valtakunnallisessa printtimediassa.

Suomen museoliitto tukee lakiesitysluonnosta tartuntalain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Suomen museoliitto antoi tänään 13.1.2021 asiantuntijalausunnon hallituksen esityksestä laiksi tartuntalain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Suomen museoliitto on tyytyväinen hallituksen lakiesitysluonnokseen, joka toteutuessaan määrittää aikaisempaa tarkemmin, millä ehdoilla museot matalan tartuntariskin kohteina voivat olla avoinna.

Museoliiton koulutukset vuonna 2021
Vuonna 2021 Museoliitto tuottaa yli 20 koulutustapahtumaa, joiden teemat käsittelevät monipuolisesti museotyön eri osa-alueita. Tavoitteena on tarjota museoalan toimijoille mahdollisuus osaamisensa päivittämiseen, laajentamiseen ja syventämiseen laadukkaan ja vaikuttavan koulutuksen avulla.

Hae uutta Vuoden museokauppa –palkintoa!
Suomen museoliitto palkitsee ensimmäistä kertaa Vuoden museokaupan Turussa 26-28.5.2021 osana Museopäivien Museogaalaa. Vuoden museokauppa -palkinnon avulla halutaan kannustaa museokauppojen toimintaa eteenpäin, palkita tavoitteellisesta tekemisestä sekä kasvattaa museokauppatoiminnan näkyvyyttä ja arvostusta. Palkinnon jakaminen on osa Euro enemmän museokauppojen kehittämishanketta.

Museokortin myynti kasvoi viidellä prosentilla vuonna 2020
Museokortin myynti ja käyttö pysyi koronakriisistä ja museoiden sulkemisista huolimatta hyvällä tasolla vuonna 2020.