TIEDOTTEET

Vuoden 2022 museokampanjat kalenteriin
Museoliitto järjestää vuonna 2022 kolme valtakunnallista kampanjaa: Valtakunnallisen museopäivän, Poliitikon museoharjoittelun sekä Opi museossa -viikon. Teemaviikkojen päivämäärät on päätetty ja toivomme museoiden ottavan ne huomioon aikataulujen suunnittelussa.

Tule keskustelemaan museoalan ajankohtaisista teemoista etäaamukahville 27.1.2022
Mitä museoille kuuluu? Tule etäaamukahville tutustumaan Museoliiton uuteen toimitusjohtajaan Petra Havuun ja vaihtamaan kuulumisia museoalan ajankohtaisista asioista. Vuoden ensimmäinen etäaamukahvitilaisuus järjestetään torstaina 27.1.2022 klo 9-10.

Muutoksia Museoliiton henkilökunnassa
Museoliitossa on aloittanut viime aikoina useita uusia työntekijöitä. Lisäksi kaksi pitkäaikaista työntekijää on jäämässä eläkkeelle.

Museoliiton koulutukset vuonna 2022
Vuonna 2022 Museoliiton tuottamissa koulutustapahtumissa käsitellään monipuolisesti museo työn eri osa-alueita. Tavoitteena on tarjota museoalan toimijoille mahdollisuus osaamisensa päivittämiseen, laajentamiseen ja syventämiseen laadukkaan ja vaikuttavan koulutuksen avulla.

Tiede, leikki, valokuva ja identiteetti teemoina MUSEO-lehdessä 2022
Koronan uuvuttamat kansalaiset ovat kaivanneet kohtaamisia toistensa kanssa ja rientäneet nauttimaan kulttuurista aina kun se on ollut mahdollista. Museot ovat onneksi pystyneet tarjoamaan virkistystä kansalaisille sekä rajoituksin näyttelyissä paikan päällä että virtuaalisesti. Monet museot ovat jo uutisoineet hyvistä kävijämääristä ja jopa uusista yleisöennätyksistä koronapandemiasta huolimatta. Tämä on viesti siitä, että museot kiinnostavat ja näyttelyt ja kulttuuri auttaa ihmisiä selviytymään niin huonoina kuin hyvinäkin aikoina.

Vielä ehtii ilmoittautua Vuoden museo 2022 -kilpailuun!
Suomen museoliitto ja ICOM Suomen komitea jakavat toukokuussa kaksi museoalan tunnustuspalkintoa: Vuoden museo -palkinnon ja Vuoden museojulkaisu -palkinnon. Lisäksi palkintolautakunta voi halutessaan jakaa Vuoden erikoispalkinnon. Ilmoittautuminen kilpailuun päättyy 15.1.2022. Lisäksi keväällä palkitaan myös Vuoden museokauppa.

Joulukirje kansanedustajile
Museoliitto lähetti perinteisen joulukirjeen kansanedustajille. Siinä kerrottiin valtakunnallisen kävijätutkimuksen alustavista tuloksista sekä muistutettiin museoiden olevan turvallinen hengäsdyspaikka koronapandemian keskellä. Kirjeen mukana kansanedustajat saivat uusimman MUSEO-lehden.