MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Museot tulevaisuustaitoja rakentamassa -iltapäivätapahtuma

Suomen museoliitto ja 4C's - Creativity, Critical Thinking, Collaboration & Communication for Schools -hanke järjestävät Päivälehden museossa 8.2.2023 klo 14-17. Iltapäivätapahtuma tarjoaa opettajille, opiskelijoille ja museo-oppimisen parissa työskenteleville inspiraatiota tulevaisuustaitojen hyödyntämiseen. Iltapäivän aikana tutustutaan 4C's -hankkeen tuloksiin ja kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja liittyen tulevaisuustaitoihin.

Iltapäivän aikana kuulemme kolme eri puheenvuoroa: Yksi Tulevaisuuskoulun perustajista, kuvataidekasvattaja Ilpo Rybatzki kertoo mitä tulevaisuustaidot ovat ja miten museot voivat olla mukana rakentamassa niitä - esimerkiksi yhdessä koulujen kanssa? Aivotutkija Katri Saarikivi avaa puheenvuorossaan tunteiden, järjen ja oppimisen yhteyksiä runsaan tiedon maailmassa. Saarikivi on FINSCI-hankkeen (https://www.finsci.fi/) vuorovaikutusvastaava ja Turun yliopiston erikoistutkija. Museoiden näkökulmaa kuulemme lastenkulttuurivastaava Kristiina Tiaiselta, joka kertoo Sagalundin museon Museoiden lasten tulevaisuustyöpajat -hankkeesta. Lisäksi tutustumme Päivälehden museon Routanaisia – vastarintaa ja valistusta 1899-1906 -näyttelyyn. Näyttely vie yli sadan vuoden takaisiin tapahtumiin ja tunnelmiin, ja valottaa salaperäisen Naiskagaalin toimintaa.

Varaa paikkasi maksuttomaan tapahtumaan 5.2.2023 mennessä. Tapahtumaan mahtuu 40 osallistujaa ja se sisältää kahvi- ja teetarjoilun. Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan täällä.

Ohjelmassa:

• Tervetuloa ja 4C's-hankkeen lyhyt esittely
  • Puheenvuorot:
Mitä ovat tulevaisuustaidot? Mikä on niiden merkitys museoille? Ilpo Rybatzki
Mitä ovat tulevaisuustaidot ja mikä on niiden merkitys? Miten museot voivat olla mukana rakentamassa tulevaisuustaitoja koululaisille? Miten museot ja koulut voivat tehdä yhteistyötä aiheeseen liittyen?

Tunteet, järki ja oppiminen runsaan tiedon maailmassa, Katri Saarikivi
Kriittisyys on tietoa pursuavassa nykymaailmassa tärkeää. Mitä paremmat keinot arvioida tiedon paikkansapitävyyttä, luotettavuutta ja lähteitä, sitä parempia päätöksiä ihminen voi elämässään tehdä, ja sitä vaikeammin hän on vedätettävissä. Kriittisyyden ja laadukkaan oppimisen esteitä on kuitenkin monia. Tässä puheenvuorossa tarkastellaan sitä, millä tavoin tunteet vaikuttavat tiedon omaksumiseen ja sen arviointiin, ja minkälainen tekijä ne ovat erilaisissa ajattelun vinoumissa. Puheenvuorossa esitellään suomalaista tiedepääomaa tutkivan ja kehittävän FINSCI-hankkeen näkökulmia ja tuoreita tutkimustuloksia. Puheenvuoron pitäjä Katri Saarikivi on FINSCI-hankkeen vuorovaikutusvastaava ja Turun yliopiston erikoistutkija.

Tulevaisuuskuvittelua lasten kanssa museossa, Kristiina Tiainen
Sagalundissa on parhaillaan käynnissä hanke, jossa kehitetään museoille tulevaisuustyöpaja -menetelmiä lasten kuulemiseen. Hankkeen neljässä pilottityöpajassa erilaiset lapsiryhmät tutkivat menneisyysnäkymiä sekä kuvittelevat ja tekevät näkyväksi omia tulevaisuusajatuksiaan yhdessä taidekasvattajien kanssa. Menetelmät kootaan menetelmäoppaaksi, joka julkaistaan elokuussa. Tässä puheenvuorossa saadaan kuulla ensi maistiaisia keskeltä prosessia juuri ensimmäisten pilottityöpajojen jälkeen."

• Hankkeen tulosten esittelyä ja keskustelua kahvin äärellä
  • Tutustuminen Routanaisia – vastarintaa ja valistusta 1899-1906 -näyttelyyn

Tapahtuma päättyy klo 17.

Lisätietoja:
Emilia Merisalo