MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Audio-opastukset ukrainaksi

Museoliitto järjestää tammi–helmikuussa 2023 haun ukrainankielisten audio-opastusten toteuttamiseksi suomalaismuseoihin.

Hakuaika museoille on 19.1.–28.2.2023.  Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt hankkeelle 25 000 euron rahoituksen, joka käytetään täysimääräisesti opastuksiin. Tavoitteena on luoda uusia yhteyksiä ja syventää yhteistyötä ukrainalaisyhteisön kanssa. Museoliitto toteutti syksyllä kyselyn, jonka mukaan monet museot ovat jo aloittaneet yhteistyön ukrainalaisten kanssa, ja moni oli kiinnostunut tarjoamaan myös audio-opastuksia ukrainaksi.

Hakukelpoisia ovat kaikki ammatilliset museot. Päätöksistä pyritään tiedottamaan maaliskuun 2023 aikana.

Hakemuksessa edellytetään suunnitelmaa audio-opastuksen toteuttamisesta. Lisäksi edellytetään, että hakijamuseo tekee tai suunnittelee yhteistyötä ukrainalaisyhteisön tai esim. heitä edustavien kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Hakemusten arviointiperusteena on suunnitelman vaikuttavuus ja toteutuskelpoisuus.

Ukrainan presidentin puoliso Olena Zelenska julkisti aloitteen ukrainankielisistä audio-opastuksista vuonna 2020, ja 2022 se levisi maailmanlaajuisesti tuen osoituksena hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainalle ja sotaa paenneille ukrainalaisille. Tällä hetkellä jo 26 maan museot ja kulttuuriperintökohteet tarjoavat audio-opastuksia ukrainaksi.

Avustusta haetaan hakulomakkeella. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että haku sulkeutuu viimeisenä päivänä 28.2.2023 klo 17.

Lisätietoa ja tiedustelut:
Miisa Pulkkinen, Museoliitto-konsernin viestintäpäällikkö