Museoliitto

10.1.2023

Museoille tukea ukrainankielisiin audio-opastuksiin

Museoliitto on avannut haun ukrainankielisten audio-opastusten toteuttamiseksi suomalaismuseoihin.

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt hankkeelle 25 000 euron rahoituksen, joka käytetään täysimääräisesti opastuksiin. Tavoitteena on luoda uusia yhteyksiä ja syventää yhteistyötä ukrainalaisyhteisön kanssa. Museoliitto toteutti syksyllä kyselyn, jonka mukaan monet museot ovat jo aloittaneet yhteistyön ukrainalaisten kanssa, ja moni oli kiinnostunut tarjoamaan myös audio-opastuksia ukrainaksi.

Museoliiton haku on avoinna 19.1.–28.2. Hakukelpoisia ovat kaikki ammatilliset museot. Yksittäinen avustus voi olla suuruudeltaan korkeintaan 5 000 €. Päätöksistä pyritään tiedottamaan maaliskuun 2023 aikana.

Hakemuksessa edellytetään suunnitelmaa audio-opastuksen toteuttamisesta. Lisäksi edellytetään, että hakijamuseo tekee tai suunnittelee yhteistyötä ukrainalaisyhteisön tai esim. heitä edustavien kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hakemusten arviointiperusteena on suunnitelman vaikuttavuus ja toteutuskelpoisuus. Kriteerit eritellään tarkemmin haun avautumisen yhteydessä.

Ukrainan presidentin puoliso Olena Zelenska julkisti aloitteen ukrainankielisistä audio-opastuksista vuonna 2020, ja tänä vuonna se on levinnyt maailmanlaajuisesti tuen osoituksena hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainalle ja sotaa paenneille ukrainalaisille. Tällä hetkellä jo 26 maan museot ja kulttuuriperintökohteet tarjoavat audio-opastuksia ukrainaksi.

Avustusta haetaan hakulomakkeella.

Tiedotetta on päivitetty: Haku avautui vasta 19.1.2023, ei 17.1.2023, kuten aiemmin tiedotettiin. Pahoittelemme viivästystä.

Lisätiedot:

konsernin viestintäpäällikkö Miisa Pulkkinen

miisa.pulkkinen(at)museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä