Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Kansainväliset museopalkinnot

Museot voivat osallistua kansainvälisiin kilpailuihin, joissa jaetaan palkintoja erilaisissa sarjoissa. Sivulle on koottu tärkeimmät eurooppalaiset palkinnot.

European Museum of the Year (EMYA)
European Museum Forum järjestää vuosittain toukokuussa European Museum of the Year Award (EMYA) -konferenssin, jossa valitaan vuoden eurooppalainen museo. Titteliä voi hakea uusi tai kolmen viimeisen vuoden aikana uudistunut museo. Palkinto on jaettu vuodesta 1977 lähtien. Euroopan neuvoston vuosittainen museopalkinto (The Council of Europe Museum Prize) jaetaan myös konferenssissa.

Pääpalkintojen lisäksi jaetaan The Kenneth Hudson Award, The Silletto Prize, The Portimão Museum Prize – Europe’s Most Welcoming Museum, Special Commendation for Sustainability in Museums ja muita mahdollisia erikoispalkintoja.

Lisätiedot: https://europeanforum.museum/

Palkintojen hakuaika vuodelle 2020 on 26.1.–26.4.2019. https://europeanforum.museum/applications/

Museum + Heritage Award
Palkintokilpailussa on useampia kategorioita, ja kansainvälistä palkintoa voivat tavoitella myös suomalaiset museot. Vuonna 2017 kansainvälisen palkinnon sai Helsingin kaupunginmuseo.

Lisätiedot: https://awards.museumsandheritage.com/

Europa Nostra
Eurooppalaista kulttuuriperintöä vaalivan kansalaisjärjestön näkyvin toimintamuoto on vuotuisten palkintojen jakaminen hyville kulttuuriperintöhankkeille. Omien palkintojen jaon yhteydessä järjestö jakaa Euroopan unionin kulttuuriperintöpalkinnot. Palkintojen hakuaika päättyy syksyisin. Suomessa Europa Nostran toimintaa koordinoi Kotiseutuliitto.

Lisätiedot: http://www.europeanheritageawards.eu/ ja http://www.europanostra.org/our-work/awards/.

European Museum Academy
European Museum Academy jakaa vuosittain kolme museopalkintoa: The EMA Prize, The Luigi Micheletti Award ja Children in Museums Award.

- Children in Museums Award jaetaan vuosittain joko lapsille suunnatulle museolle tai tiedekeskukselle tai museolle tai tiedekeskukselle, joka on muuten ansioitunut lasten huomioimisessa. Palkinto on European Museum Academyn ja Hands On! -järjestön yhteinen tunnustus.
- The Luigi Micheletti Award myönnetään modernin ajan historiaa, tekniikkaa, teollisuutta tai sosiaalista kulttuuriperintöä tallentavalle museolle tai tiedekeskukselle. Palkinto on jaettu vuodesta 1996 alkaen.
- The EMA Prize jaetaan museolle, jonka toiminta on saavuttanut merkittäviä tuloksia eurooppalaisella museokentällä. Palkitun museon toiminnan tulee vaikuttaa museologiseen keskusteluun kansainvälisesti. Palkinto voidaan myöntää myös henkilölle. Ehdotuksia palkittaviksi voi lähettää palkintoraadille.

Lisätiedot: http://europeanmuseumacademy.eu/

Eikä kannata myöskään unohtaa...

...että NEMO on julkaissut kattavan oppaan eurooppalaisista museopalkinnoista. Oppaasta löytyvät kattavat tiedot eri palkintokilpailuista ja palkintojen hakuajoista.