Search this site

Outi Alanko-Kahiluoto fortsätter som Museiförbundets ordförande

Riksdagsledamot Outi Alanko-Kahiluoto har valts enhälligtför en tredje period som Finlands Museiförbunds ordförande på förbundets 95:e årsmöte som ordnades i Vasa den 24.5.2018.

På mötet valdes också tre nya medlemmar till Finlands Museiförbunds styrelse. I styrelsen börjar Teemu Ahola, Taina Myllyharju och Johanna Rassi. Fortstyrelsens utvecklingschef Timo Kukko som stod i tur att avgå valdes för en fortsatt treårig period i styrelsen.

Som gamla medlemmar i Finlands Museiförbunds styrelse fortsätter Forssa museums chef Kati Kivimäki, Aboa Vetus & Ars Nova -museets chef Johanna Lehto-Vahtera, Helsingfors stadsmuseums direktör Tiina Merisalo, Varkaus museers direktör för museiväsendet Hanna-Kaisa Melaranta, Nationalgalleriets samlingsförvaltningschef Riitta Ojanperä, Satakunda Museums chef Juhani Ruohonen, Mobilias direktör Heidi Rytky och Mellersta Finlands direktör för museiväsendet Heli-Maija Voutilainen.

Finlands Museiförbund är en centralorganisation för professionellt skötta museer grundad 1923, som representerar närmare 400 museimål.

Tilläggsuppgifter

Kimmo Levä