TIEDOTTEET

Koulutusohjelma 2023
Vuonna 2032 Museoliiton koulutuspalvelut tarjoavat paljon mahdollisuuksia museoammattilaisille kehittää osaamistaan monipuolisesti museotyön eri osa-alueilla.

Tutkimus: Suomalaismuseoiden koetut hyvinvointivaikutukset ovat satojen miljoonien arvoiset
Uuden tutkimuksen mukaan kävijät kokevat, että museovierailu tuottaa heille myönteisiä hyvinvointivaikutuksia keskimäärin 864 euron arvosta käyntikertaa kohti. Museovierailun arvoa kävijälle arvioitiin uudenlaisessa tutkimuksessa, johon osallistui kahdeksan suomalaismuseota ja Suomen museoliitto. Tutkimusryhmää johti kansainvälisesti arvostettu yhdysvaltalaistutkija tohtori John H. Falk.

Museoliiton viestintä uudistuu
Museoliiton viestintä uudistuu vuoden 2023 aikana. Näkyvimpiä uudistuksia ovat liiton visuaalinen ilme ja uusi sivusto, joka valmistuu kevään aikana. Kehitämme julkaisutoimintaa, jonka painopiste on jatkossa entistä saavutettavammassa verkkoviestinnässä.

Kysely museoille: Energiakriisin vaikutukset – vastaa ja auta Museoliittoa vahvistamaan edunvalvontaa
Museoliitto seuraa energiakriisin ja sähkön hinnan nousun vaikutuksia suomalaiseen museokenttään. Tilannetta selvitettiin viimeksi syyskuussa 2022.

Museoliiton aamukahvit: Miten museosi voi vaikuttaa vaaleissa? 7.2. ja 8.2. klo 8.30–9
Kutsumme museot mukaan ammentamaan innostusta ja ideoita vaalikevääseen. Toivotamme museoiden johdon ja kaikki vaikuttamistyöstä kiinnostuneet tervetulleiksi kuulemaan, kuinka museot voivat edistää tavoitteita omilla alueillaan.

Vielä ehtii ilmoittautua Vuoden museo 2023 -kilpailuun!
Suomen museoliitto ja ICOM Suomen komitea jakavat toukokuussa kaksi museoalan tunnustuspalkintoa: Vuoden museo -palkinnon ja Vuoden museoviestintäteko -palkinnon. Lisäksi palkintolautakunta voi halutessaan jakaa Vuoden erikoispalkinnon. Ilmoittautuminen kilpailuun päättyy 15.1.2023.

Museoiden valtionosuudet rahoituskaudella 2024 - 2027 – haku uusille museoille auki
Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut ohjeistuksen koskien museoiden valtionosuuksia rahoituskaudella 2024 – 2027. Uusien museoiden on nyt neljän vuoden tauon jälkeen mahdollista hakea valtionosuuden piiriin.

Museoille tukea ukrainankielisiin audio-opastuksiin
Museoliitto on avannut haun ukrainankielisten audio-opastusten toteuttamiseksi suomalaismuseoihin.

Vuoden museo -palkintolautakunta vuosille 2023-2025 nimitetty