JÄSENILLE

Museoposti-sähköpostilista

Museoposti on museoammattilaisille ja muille museoalasta kiinnostuneille suunnattu, Museoliiton ylläpitämä sähköpostipalvelu. Museoposti on yksi tehokkaimmista keinoista välittää tietoa museoalan sisällä. Jotta sähköpostilista vastaisi tarkoitustaan, tulee viestien olla ensisijaisesti suunnattu kollegoille toisissa museoissa. Museoliitto käyttää listaa omana tiedotus- ja markkinointikanavanaan, muuten listaa ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.

Museopostin kautta lähetetyt viestit menevät kaikille listalle liittyneille henkilöille, joita on tällä hetkellä noin 3500. Näyttelyistä ja tapahtumista tiedottamiseen on perustettu Näyttelyposti-niminen lista. Pääsääntö on, että viesti lähetetään joko Museopostiin tai Näyttelypostiin – ei molempiin.

Mitä Museopostiin voi lähettää?
-kaikki avoimet työpaikat (vakituiset ja määräaikaiset)
-nimitykset virkoihin (ei lyhyitä määräaikaisuuksia)
-yhteystietojen muutokset
-museoalan maksuton koulutus ja seminaarit
-haettavana olevat apurahat tai muut avustukset
-museoalan uutiset
-tiedustelut, esimerkiksi näyttelyyn etsittävistä teoksista tai esineistä
-museoalan tutkimukseen liittyvät kyselyt
-keskustelu ajankohtaisista museoalan aiheista
-muut viestit lähettäjän harkinnan mukaan

Mitä museopostiin EI voi lähettää?
- museoiden mainokset
- muut kaupalliset viestit (esimerkiksi omien koulutustilaisuuksien mainokset)
- työntekijöiden omat työnhakuilmoitukset

Liittyminen

Listalle voit liittyä osoitteessa: http://lists.greenspot.fi/mailman/listinfo/museoposti

Postitusohjelma lähettää sähköpostiosoitteeseesi vahvistuspyynnön. Vahvista liittymisesi sähköpostiviestissä olevan linkin kautta. Kun olet vahvistanut liittymisesi, saat vielä tervetuloviestin, joka sisältää myös salasanasi. Pidä salasana tallessa. Huomioithan, että listan viestejä ei voi välttämättä vastaanottaa hotmail-osoitteisiin kyseisten sähköpostitilien tiukan roskapostisuodatuksen vuoksi.

Viestien lähettäminen

Museopostin kautta lähetetään viestit osoitteeseen: museoposti(a)lists.greenspot.fi

Listalle voivat lähettää viestejä vain postituslistalle liittyneet henkilöt, ja osoitteen tulee olla listalla täsmälleen samassa muodossa kuin lähettäjäkentässä. Mikäli et ole listan jäsen ja haluat viestisi Museopostiin, ota yhteys listan ylläpitäjään, Eeva-Liisa Taivassaloon (eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi), ennen viestin lähettämistä.

Viestien suurin sallittu koko on 120 kilotavua. Viesteissä kannattaa käyttää vain pieniä tekstin muotoiluja. Lista ei hyväksy piilokopioita (bcc) eikä useita vastaanottajia, joten lähetä Museopostiin tarkoitettu viestisi vain Museoposti-listan osoitteeseen.

Museopostiin ei voi lähettää liitetiedostoja, sillä ne kuormittavat atk-yhteyksiä, saattavat olla hankalia avata ja pahimmillaan sisältävät viruksia. Liitetiedostot poistetaan viesteistä automaattisesti. Lähetä viestisi mieluiten muotoilemattomina eli plain text -muodossa, jolloin viestisi avautuu varmasti kaikilla.

Kirjoita viestin otsikko (subject) -kenttään. Otsikko on hyvä olla ytimekäs, mutta kertoa mistä viestissä on kyse. Esimerkiksi "töitä tarjolla", "tiedustelu" tai "seminaari" eivät kerro lukijalle mitään viestin varsinaisesta sisällöstä.

Pidä sähköpostiviestit lyhyinä ja napakoina. Pidemmät tekstit tai kuvat voi sijoittaa esimerkiksi museon Internet-sivuille ja sisällyttää viestiin linkin.

Älä lähetä vieraskielisiä viestejä, vaan suomenna ne. Jos teksti on liian pitkä suomennettavaksi, kirjoita ingressi suomeksi. Ingressin jälkeen voit laittaa vieraskielisen tekstin tai linkin, joka johtaa alkuperäiseen julkaisuun verkossa.

Kun vastaat listan viesteihin ja käytät reply-komentoa, varmista osoiteriviltä viestisi vastaanottaja.

Postitustietojen muuttaminen, listalta eroaminen ja arkiston selaus

Postitustietojen muuttaminen ja listalta eroaminen sekä arkiston selaus tapahtuu osoitteessa

Kohdasta Listatilauksen hallinta pääsee muuttamaan omia tilaustietoja.

Salasanasi avulla pystyt keskeyttämään Museoposti-listan viestien saapumisen osoitteeseesi ja eroamaan listalta. Jos unohdat salasanasi, voit pyytää salasananpäivitystä samalta sivulta http://lists.greenspot.fi/mailman/listinfo/museoposti.

Listalle lähetettyjä viestejä voit selata yllä mainitussa osoitteessa Museoposti-arkisto -linkistä. Esimerkiksi Pvm-sanasta saat viestit päivämääräjärjestyksessä. Museopostin arkiston selaamiseen tarvitset salasanasi.

Tiedustelut ja Museoposti-listan ylläpito:
Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
Suomen museoliitto