1.6.2016

EMA palkitsi eurooppalaisia museoita

European Museum Academy (EMA) jakaa vuosittain useita kansainvälisiä palkintoja museoille. 23.5.2016 järjestetyssä tilaisuudessa myönnettiin kolme eri palkintoa: Luigi Micheletti -palkinto, DASA-palkinto ja EMA-palkinto.

Micheletti-palkinnon sai Den Gamle By, Aarhus, Tanska. Museo on keskittynyt ensimmäisen maailmansodan jälkeisen Tanskan kaupunkien kehityksen kuvaamiseen, ja sen näyttelykohteissa on otettu huomioon myös ajankohtaiset kysymykset. Raadin mukaan museossa on tuotu erityisen taitavasti esiin historian ja nykyhetken suhde, ja museokokemus on yleisöä puhutteleva.

DASA-palkinnon puolestaan sai Micropia, Amsterdam, Hollanti. Micropian erityisenä ansiona on se, että kyseessä on maailman ensimmäinen museo, joka keskittyy mikrobeihin. Museo tekee tavallisesti ihmissilmälle näkymättömän maailman näkyväksi ja esittelee kohdettaan monipuolisesti. Museo tarjoaa kävijälle sekä tieteellistä että esteettistä sisältöä.

Lisäksi tänä vuonna jaettiin EMA-palkinto, jota ei jaeta joka vuosi. EMA-palkinnon sai POLIN Museum of the History of Polish Jews. Raadin mukaan kyseessä ei ole vain erinomainen museo, vaan kokonainen kulttuurikeskus, jonka tarjonta vetoaa erilaisiin ihmisiin ympäri maailman.

Tarkemmat kuvaukset palkituista löytyvät EMA:n sivulta lehdistötiedotteesta.

EMA:n jakamat palkinnot ovat kaikkien eurooppalaisten museoiden ulottuvilla. Tällä hetkellä käynnissä on Museums in Short -videokilpailu, jonka osallistumisaikaa jatkettiin 10.6.2016 saakka. Lisätietoja videokilpailusta löytyy esimerkiksi täältä.