26.10.2016

Kutsu poliitikko museoon -teemaviikkoa vietetään 31.10.–4.11.2016

Kutsu poliitikko museoon -viikon (31.10.–4.11.2016) aikana museot avaavat ovet kulissien taakse. Museot ovat kutsuneet itselleen tärkeitä poliitikkoja tutustumaan museon toimintaan mahdollisimman käytännönläheisesti.

Kutsu poliitikko museoon -viikon aikana tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Teemaviikon aikana tuodaan esiin museoiden laaja-alaista toimintaa, joka sisältää paljon muutakin kuin näyttelyt ja tapahtumat. Samalla esitellään Suomen kattavaa museoverkostoa ja sen vaikutusta yhteiskuntaan talouden, kansalaisten hyvinvoinnin ja työllisyyden näkökulmasta.

Teemaviikkoon osallistuva poliitikko pääsee kokeilemaan museotyötä myös käytännön tasolla. ”Työharjoittelupäivän” aikana päättäjät kiertävät museoammattilaisten työtiloissa, tutkijoiden huoneissa ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloissa. Lisäksi poliitikot tutustuvat muun muassa valokuva-arkiston kuvalainaustoimintaan, kokoelmien digitointiin, näyttelyn kohderyhmien määrittelyyn ja museoturvallisuuteen. Muutamat toimivat myös keskusteluoppaina tai vertaisihmettelijöinä näyttelytiloissa, jolloin heillä on mahdollisuus tavata muita museovieraita.

Teemaviikkoon osallistuu lähes 30 museota eri puolilla Suomea. Monissa museoissa vieraana on kansanedustaja tai esimerkiksi kaupunginhallituksen jäseniä.

Teemaviikkoa koordinoi Suomen museoliitto, joka on vuonna 1923 perustettu museoiden keskusjärjestö.

Lisätietoja:

Kimmo Levä