25.3.2024

”Museoiden tulevaisuus tulee olemaan yhä enemmän digitaalisella pohjalla”

Kuva Sabrina Bqain

Futuristi, kauppatieteiden tohtori Elina Hiltunen uskoo, että museoiden tulevaisuus tulee olemaan yhä digitaalisempi. Itse asiassa hän ajattelee, että digitaalisuutta ei voi tulevaisuudessa enää sulkea pois mistään toiminnasta.

”Näen, että digitaalisuus luo suuria mahdollisuuksia museoille tulevaisuudessakin. Yksi esimerkki on se, että museoissa esillä olevien esineiden määrä on pieni verrattuna siihen, mitä kokoelmissa on. Miten digitaalisuus voisi tuoda myös varastossa olevat esineet enemmän läsnäoleviksi museovierailijoille ja tutkijoille?”, Hiltunen pohtii.

Elina Hiltusen näkemyksillä on vankat perusteet. Hän on väitellyt aiheesta Weak signals in organizational future learning, ja parhaillaan hän valmistelee toista väitöskirjaansa Maanpuolustuskorkeakouluun aiheesta science fictionin käyttö puolustusorganisaation ennakoinnissa. Hiltunen on moninkertaisesti listattu alansa parhaimmistoon: Hän on esiintynyt mm. talousjulkaisu Forbesissa maailman 50 johtavan naisfuturistin joukossa ja Suomen sadan IT-vaikuttajan joukossa.

Museoalan ammattilaisille Hiltunen puhuu 10.4. Museoliiton järjestämässä Digitaalinen tulevaisuus ja tekoäly museoiden näkökulmasta -koulutuksessa. Hänen mukaansa huimat uudet mahdollisuudet ovat jo aivan lähellä ja kaikkien ulottuvilla.

”Generatiivista tekoälyä voi käyttää asiantuntijatyön tukena, mutta näen siinä myös mahdollisuuksia esimerkiksi kävijäkokemuksessa ja uusien elämysten suunnittelussa. Esimerkiksi kielenkääntöohjelmat toimivat jo niin hyvin, että museoissa vaikka taideteosten esittelytekstit kääntyvät näppärästi vierailijan omalle kielelle sekunneissa tekoälyn avulla. Mahdollisuudet ovat rajattomat: suosittelen siis erilaisiin tekoälytyökaluihin tutustumista ja niiden rohkeaa kokeilemista.”

Muutaman varoituksen sanan Hiltunen kuitenkin esittää:

”On hyvä huomata, että tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä. Sille ei pidä luovuttaa vastuuta asiantuntijatyöstä. Se on vain työkalu”, summaa Hiltunen.

Digitaalinen tulevaisuus ja tekoäly museoiden näkökulmasta -koulutus on  10.4.2024 klo 12.20-15.30 hybriditoteutuksena Kiasman Seminaari-tilassa ja Teamsissa. Ilmoittaudu mukaan.