22.6.2021

Museoliiton kirje kansanedustajille

Suomen museoliitto lähetti 17.6.2021 kansanedustajille kesäkirjeen. Kirjeen voit lukea tästä tiedotteesta. Kirjeen ohessa jokaiselle kansanedustajalle toimitettiin kesän MUSEO-lehti 2/2021 sekä saunantuoksupussi.

Arvoisat kansanedustajat

Toisen koronarajoitteisen kesän alkaessa kaikilla varmaan on toive, että tämä ajanjakso siirtyisi jo historiaan ja koronan vaikutusten esittely ensisijaisesti museoiden tehtäväksi.

Museot ovat selviämässä koronan akuutimmasta vaiheesta melko pienin vaurioin. Kiitos julkisen tuen, joka on näkynyt museoiden taloudessa lisäavustuksina ja laskuttamattomina tilavuokrina. Lopulliseen arvioon vaikutuksista vaikuttaa luonnollisesti se, näkyykö koronan aiheuttamat julkisen sektorin säästötoimenpiteet museoiden rahoituksessa. Toivottavasti ei ja siltäkin osin museoalan koronaa edeltänyt myönteinen kehitys saa jatkoa.

Tämän kirjeen liitteenä on uusin MUSEO-lehti, joka keskittyy koteihin ja kotimuseoihin. Epäilemättä ajankohtainen ja läheinen teema kaikille. Lehdessä on myös hyviä vinkkejä tulevalle kesämatkailusesongille, joka kaikkien ennusmerkkien mukaan tulee olemaan ennätyksellinen ja erityisen myönteinen kotimaisille kohteille.

Kesä on luonnollisesti myös yhdessä olemisen sesonki ja suomalaisessa kulttuurissa se merkitsee monesti saunomista. Suomea ja Unescoa voikin onnitella hyvästä päätöksestä, kun suomalainen saunaperinne valittiin viime vuoden lopulla ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Toivottavasti lehden mukana oleva saunantuoksupussi innostaa teitä erityisesti ylläpitämään tätä kulttuuriperintöä.

Mukavaa ja rentouttavaa kesää toivottaen

Kimmo Levä