Museoliitto

19.8.2024

Pressmeddelandet: Tiotals beslutsfattare praktiserar denna vecka på museer runt om i landet

Kokoelmatyötä journalistinen kuva-arkisto JOKAssa. Kuva Katariina Salmi

Den nationella veckan för Museipraktik för politiker har börjat. Under praktikveckan får politiker själva delta i museiarbete, såsom konservering, möte med museimödrar eller städning av en ångbåt. Kampanjveckan, som arrangeras av Museiförbundet, firas på museer runt om i landet 19–23.8.2024. Media är välkommen att följa politikernas praktik.

Museipraktik för politiker arrangeras nu för nionde gången i Finland. Syftet med kampanjen är att visa mångfalden och betydelsen av museiarbetet. Samtidigt får museerna visa hur brett deras arbete påverkar samhället.

I år har nästan 50 beslutsfattare anmält sig till kampanjen, och deltagarantalet växer fortfarande under veckans gång. De flesta deltagarna är i år stads- eller kommunfullmäktigeledamöter, och dessutom deltar över tio riksdagsledamöter.

I Tammerfors deltar kommunminister Anna-Kaisa Ikonen i praktiken på Museicentrum Vapriikki. Helsingfors stadsmuseum får besök av två biträdande borgmästare. Anni Sinnemäki besöker Sprutmästarens gård och sätter sig in i arbetet med kulturmiljöer. Daniel Sazonov bekantar sig med kultur och välfärd och träffar museimödrar och -morfäder. Många museer har ordnat aktuellt program för beslutsfattarna, och till exempel får Pori stadsstyrelses ordförande Arja Laulainen en inblick i renoveringen av Pori konstmuseum.

Över 30 museer från huvudstadsregionen till Sodankylä deltar i kampanjen. Beslutsfattare i många städer har blivit entusiastiska över att delta i stort antal. På Tavastehus stadsmuseum deltar fyra stadsfullmäktigeledamöter i en workshop där man utvecklar jubileumsfirandet för 160-årsdagen av Sibelius födelsehem. På KAMU, Esbo stadsmuseum, finns sex praktiserande politiker, och på Vandas museitjänster deltar hela tio beslutsfattare.

Media är välkommen att följa politikernas museidag och intervjua politikerna under besöket. Besök kan ordnas direkt med museerna. Museiförbundet hjälper också gärna till med att hitta en lämplig person för intervju. På sociala medier kan kampanjen följas med hashtaggen #poliitikonmuseoharjoittelu.

Kontakt: kommunikationsdirektör Miisa Pulkkinen, +358 40 523 9984, miisa.pulkkinen@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä