Museoliitto

19.10.2015

Suomalainen museo haussa Maker-in-Residence-ohjelmaan

Museoliitto on partnerina Creative Museum EU -hankkeessa, jonka yksi osa on Maker-in-Residence-ohjelma. Etsimme ohjelmaan suomalaista isäntä- tai emäntämuseota.

Maker = värkkääjä, tee se itse -ihminen, keksijä, artesaani, hakkeri, innovaattori… Ks. lisää esim.: http://3djampat.fi/2015/01/mika-tai-kuka-maker/

Ohjelmassa isäntä- tai emäntämuseo vastaanottaa makerin työskentelemään museossa 10 päivän ajan. Maker tulee jostain toisesta projektin partnerimaasta. Makerin erityisosaamisesta ja museon tarpeista ja resursseista riippuu, millaista työskentely käytännössä on. Maker voi esimerkiksi luoda museon kokoelmien pohjalta prototyyppejä, jotka mahdollistavat uudenlaiset tulkinnat museon kokoelmista. On eduksi, jos museolla on tarjota makerin käyttöön kokoelmiin liittyviä avoimia sisältöjä ja avointa tietoa.

Museoliitto toimii välittäjänä ja sponsorina ohjelmassa ja tekee makerin kanssa tarvittavat sopimukset. Isäntämuseo sitoutuu ottamaan makerin osaksi työyhteisöä, osoittamaan hänelle työskentelytilan ja opastamaan häntä museoon liittyvissä asioissa.

Mitä museo saa:
• uusia ajatuksia ja näkökulmia kokoelmiin
• uusia ajatuksia yleisön kanssa toimimiseen
• kontakteja maker-yhteisöön
• uusia teknologian käyttötapoja
• rohkeutta kokeiluihin

Creative Museum -projekti maksaa makerin matkan ja majoituksen residenssin ajalta. Museolle ei koidu suoria kustannuksia. Residenssin ajankohta on syksy 2016.

Pauliina Kinanen kertoo lisää Creative Museum -projektista museolehtoripäivillä 12.-13.11.2015. Jos museonne on kiinnostunut toimimaan makerin isäntämuseona, voit kertoa siitä 23.10.2015 saakka osoitteessa pauliina.kinanen(a)museoliitto.fi. Kiinnostuksen ilmoittaminen ei vielä sido museota mihinkään.

Lisätietoja Creative Museum -projektista: http://www.museoliitto.fi/index.php?k=11972

Voisit olla myös kiinnostunut näistä