24.2.2016

Suomen museoliiton toiminta arvonlisäverolliseksi

Suomen museoliiton toiminta on muuttunut arvonlisäverolliseksi liiketoimintatyyppisten palvelujen osalta 1.2.2016 alkaen. Muutoksen taustalla on 16.2.2016 päivätty, verottajan antama vero-ohjaus.

Arvonlisäverollisuus tulee vaikuttamaan Suomen museoliiton liiketoimintatyyppisten palvelujen hinnoitteluun. Näistä keskeisimpiä ovat koulutustoimintaan ja Museo-lehteen liittyvät palvelut. Hinnantarkistuksia tehdään myös Museoliiton myyntituotteisiin. Suomen museoliiton jäsenmaksut jäävät arvonlisäverotuksen ulkopuolelle.

Suomen museoliiton palvelujen arvonlisäverollisuus vaikuttaa asiakkaiden maksamiin hintoihin eri tavalla riippuen siitä, onko asiakkaan toiminta arvonlisäverollista vai ei. Arvonlisäverollisten asiakkaiden palveluhintoja uudistus ei tule nostamaan, vaan hinnat saattavat jopa laskea. Suomen museoliiton asiakkaista suurin osa on arvonlisäverollisia, muun muassa kaikki kuntien omistamat museot.

Arvonlisäverottomien yhteisö- ja yritysasiakkaiden sekä kuluttaja-asiakkaiden osalta palvelu- ja tuotehinnat nousevat maksimissaan arvonlisäveron verran. Korotuksen suuruus riippuu palvelun arvonlisäverokannasta. Julkaisujen ja Museo-lehden tilausten arvonlisäverokanta on 10% ja muiden palveluiden ja tuotteiden arvonlisäverokanta on 24%.

Suomen museoliiton palvelujen ja tuotteiden uudet hinnat otetaan käyttöön 1.3.2016 alkaen. Helmikuu on siirtymäaikaa, jolloin vanhat hinnat ovat voimassa, mutta ne sisältävät arvonlisäveron.

Lisätietoja: pääsihteeri Kimmo Levä, kimmo.leva@museoliitto.fi, puh. 040 166 2816.