10.1.2018

Tietoa vuoden 2018 teemaviikoista

Myös vuonna 2018 vietetään sekä Museoviikkoa että Kutsu poliitikko museoon -viikkoa. Mennään museoon! -viikko puolestaan muuttuu Opi museossa -viikoksi.

Museoviikko 15.–20.5.2018 ja Kansainvälinen museopäivä 18.5.2018.

Vuoden 2018 Kansainvälisen museopäivän teema on Hyperconnected museums: New approaches, new publics. Kansainvälinen teema on myös Suomen Museoviikon pääteema tiivistettynä ytimekkäästi kahteen sanaan: Verkostot esille.

Museoviikko on hyvä kanava alueelliseen yhteistyöhön muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Viikon tapahtumina voivat olla esimerkiksi näyttelyt, opastukset, kesänäyttelyiden avautumiset, luentotilaisuudet, esitelmät ja työpajat. Museoliitto kehottaa ottamaan kansainvälisen teeman mukaan ohjelmaan ja nostamaan esille erityisesti museoiden vaikuttavuutta ja verkostoja, uusia yleisöjä sekä uutta toimintaa.

Museoviikon tapahtumat ja meneillään olevat näyttelyt kootaan erilliseen tapahtuma- ja näyttelykalenteriin, joka päivittyy tapahtuman alkuun asti. Museoviikkoa varten luodaan Facebook-tapahtuma, jonne museot voivat päivittää tapahtumiaan ja jonka avulla Museoviikkoa ja kansainvälistä Museopäivää kampanjoidaan yleisölle. Museoviikon Facebook-banneria voi hyödyntää museoiden omassa verkkomarkkinoinnissa ja julisteena. Museoliitto tiedottaa medialle Museoviikon tapahtumista toukokuun alussa.

Museoille suunnattuun Kansainvälistä museopäivää koskevaan infopakettiin voi tutustua täällä.
Museoviikon sisällöstä ja materiaaleista löytyy tietoa täältä.

Kutsu poliitikko museoon -viikko 27.–31.8.2018

Tutustuta paikalliset poliitikot museoosi ja tutustu itse poliitikkoihin. Kolmatta kertaa vietettävän Kutsu poliitikko museoon -viikon painotus on Euroopan kulttuuriperintövuodessa teemalla poliitikko – ole eurooppalainen, tunne kulttuuriperintösi. Museot voivat kutsua paikallisia poliitikkoja tutustumaan museon toimintaan sekä viestiä asiasta paikalliselle medialle kansallisen kampanjaviikon puitteissa. Viikon sisällöistä ja tavoitteista tiedotetaan tarkemmin kevään aikana.

Lisätietoa viikosta löytyy täältä.

Opi museossa -viikko 2.–5.10.2018

Koululaisten ja opiskelijoiden Mennään museoon! -viikko muuttuu vuonna 2018 Opi museossa -viikoksi. Viikon sisällöissä ja viestinnässä nostetaan esille Euroopan kulttuuriperintövuotta. Viikon tavoitteena on tutustuttaa koululaiset, opiskelijat sekä opettajat museoon oppimispaikkana. Tapahtumakalenteri ja vinkit päivitetään lähempänä ajankohtaa opimuseossa.fi-sivustolle.

Lisätietoa viikosta löytyy täältä.