Museoliitto

4.9.2024

VOS-leikkaukset pienenivät budjettiriihessä mutta kysymysmerkkejä on vielä monta

Museoiden ja esittävien taiteiden valtionosuusrahoitukseen kohdistuvat leikkaukset puolittuivat tiistaina käydyssä budjettiriihessä. Opetus- ja kulttuuriministeriö kertoo, että hallinnonalaan kohdistuu uusia valtionavustussopeutuksia yhteensä 60 miljoonaa euroa. Taiteen ja kulttuurin rahoituksen lisäsäästöistä 10,8 miljoonaa euroa kohdistuu esittävän taiteen ja museoiden valtionosuuksiin ja 6,5 miljoonaa taiteen ja kulttuurin edistämisen valtionavustuksiin.

Vielä ei ole tiedossa, kuinka 10,8 miljoonan euron säästö jakautuu esittävien taiteiden ja museoiden välillä.

Valtiovarainministeriö esitti omassa budjettiesityksessään, että  VOS-rahoitus olisi 21 miljoonaa euroa pienempi kuin se on tänä vuonna. Budjettiriihessä leikkaukset siis puolittuivat.

”Budjettiriihen tulos on kulttuurialalle aiempaa myönteisempi, mutta paljon kysymyksiä jäi vielä auki. Museoihin kohdistuu leikkauksia myös valtionavustusten kautta, ja Museovirasto joutuu supistamaan omaa toimintaansa merkittävästi”, sanoo Museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu.

Museovirastossa ovat alkaneet yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena on 3,2 miljoonan euron toimintamenojen alentaminen vuodelle 2025. YT-neuvottelut koskevat lähes koko henkilöstöä. Viraston alijäämä muodostuu pysyvästä kehysvajeesta, virastolle osoitetusta vuoteen 2025 kohdistuvasta kertaleikkauksesta sekä siitä, että jo laajentuvaan Kansallismuseo-rakennukseen liittyvän toiminnan rahoitusta ei ole vielä myönnetty.

”Kulttuuriperintö näyttää nyt unohtuvan, sillä alalle kohdistuu moninkertaisia leikkauksia. Heikentyvä rahoitus yhdessä kohonneiden kiinteiden kustannusten kanssa tulee näkymään museoiden toiminnassa. Niiden tulee olemaan vaikeaa pitää yllä palvelutasoa ja laajaa ohjelmistoa, jotka ovat viime vuosina siivittäneet museot historiallisiin kävijäennätyksiin.”

Juuri julkaistu Museobarometri 2025 kertoo synkentyneistä näkymistä museoissa. Museobarometrissa kysyttiin tänä vuonna museonjohtajilta, mitä muutoksia leikkaukset museossa aiheuttaisivat. Tyypillisiä muutoksia ovat aukioloaikojen supistaminen, näyttelyiden määrän karsiminen, lippuhintojen nostaminen ja henkilöstön lomautukset tai irtisanomiset. 29 prosenttia museoista aikoo supistaa näyttelytuotantoaan.

Päätökset valtionosuuksiin ja valtionavustuksiin kohdistuvista leikkauksista tehdään syyskuun aikana, ja valtion talousarvioesitys julkaistiin 23.9. OKM:n mukaan säästöt kohdennetaan tavalla, jolla vaikutus taiteen ja kulttuurin tekemiseen on mahdollisimman pieni. Eduskunta päättää talousarvion hyväksymisestä joulukuussa.

Voisit olla myös kiinnostunut näistä