Kerro meille ehdotuksesi Museot.fi:n uudistamiseksi

On aika kertoa pienet ja suuret ehdotukset uuden uljaan museopalvelun rakentamiseksi.

Kehitämme Museot.fi -sivustoa ja sen näyttelykalenteria. Tavoitteenamme on luoda aiempaa houkuttelevampi, aktiivisempi ja monipuolisempi suurelle yleisölle suunnattu palvelu, jonka avulla löydetään mielenkiintoiset näyttelyt ja muut hienot museoiden tarjoamat sisällöt.

Kommenttipalsta on avattu:

Outi Salonlahti / Kulttuuria kaikille –palvelu

Palaan vielä uudelleen tähän, toivottavasti kommentteja ehtii vielä antaa. Museot.fi-sivuston museohaussa on ollut joitakin esteettömyystietoja yhtenä hakukriteerinä. Esteettömyys- ja saavutettavuustietojen antaminen on tärkeää. Me Kulttuuria kaikille -palvelussa tarjoudumme mielellämme yhteistyöhön esteettömyystietojen miettimisen, keräämisen ja esittämisen osalta.

Outi Salonlahti

Verkkosivustolla olisi tärkeää ottaa esteettömyys ja saavutettavuus huomioon, jotta mahdollisimman monella olisi mahdollisuus käyttää sivustoa. Hyvä ohje on esimerkiksi W3C:n Verkkosisällön saavutettavuusohjeet (WCAG 2.0). Tähän kommenttipalstalle ei voi laittaa linkkejä, mutta löytyy googlaamalla. Lisäksi Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilla on Viestintää kaikille -opas, jossa on jonkin verran ohjeita verkkosivujen saavutettavuudesta.

kuluttaja

Saisi olla sellainen hakulomake, josta voi hakea jonkin kunnan alueen museoissa tarjolla olevia työpajoja, tykyohjelmaa, opastuksia ja muuta tilauserikoisohjelmaa. Hinta olisi myös hyvä rajaava hakuehto.

Olin kuukausi sitten tilanteessa, jossa tarvitsin ryhmälle "jotain, jossain", ja huomasin, että näiden palveluiden löytämiseksi pitää vain yksinkertaisesti käydä kaikkien keksimiensä museoiden verkkosivuilla ja erikseen etsiä tarjonta sieltä. On muuten aika monenlaista otsikkoa ja sivupolkua kahlattavaksi.

Toinen käyttökelpoinen haku olisi museoiden vuokrattavat tilat: kokous-, juhla-, luentokäyttö.

opiskelija

Sähköisesti käytetettävissä olevien aineistojen linkittäminen museot.fi-sivulle on loistavaa toimintaa ja näitä olisi hienoa saada sivulle lisääkin. Kokoelmien ja arkistojen olemassaolo olisi ylipäätään valtavan hienoa saada paremmin esille ja niiden sisällöt tätä kautta paremmin tutkimuskäyttöön.

Maria

Ihan mahtava juttu olisi ihan oma museot.fi-sovellus puhelimeen. Selaimen kautta hankala käyttää kännykällä. Simppeli, toimiva appsi, käyttäisin varmasti enemmän kuin nyt.

Seppo Honkanen / Museoliitto

Kiitos hyvistä kommenteista!

Kun uudistatte verkkopalvelua, pitäkää huoli sen teknisestä esteettömyydestä!

Tutkimuksen mahdollistamiseksi

Otsikon "Tutkijoille" alla voisi olla luettelo niistä arkistoaineistoista, jotka tutkija voi saada käyttöönsä sähköisesti. Näitä ovat esimerkiksi kirjekokoelmat ja henkilöihin liittyvät muut dokumentit.

Yleisön hyväksi

Voisimme itse kukin kehittää online-palveluja eri ikäryhmille. Omalla kontollani odottaa seniorklubiohjelmiston päivitys, opettajien apulinkki oman itsenäisen museokäynnin suunnitteluun (johon voisi välillä olla myös lähipäivä). Museot. fi sivulta voisivat löytyä esim. linkkeinä museoiden erinomaisen hyvin suunnitellut omat palvelut:)

TapaniS

Vain yksi (iso) toive: museohakuun ja näyttelykalenteriin karttakäyttöliittymä.

Marja Laine

Olisi mukavaa, jos heti etusivulla olisi kohta "Opettajille". Tässä osiossa voisi avata museoita oppimisympäristöinä, kertoa kuinka museot palvelevat oppilaitoksia ja vinkata miten museoita voi käyttää hyödyksi omaa opetusta suunniteltaessa ja kuinka museopedagogiikka tukee oppijan kasvua ja kehitystä. Kaikenkaikkiaan siis suoraa ja selkeää, opettajille suoraan kohdennettua infoa ja joka ohjaisi konkreettisesti käyttämääm museopalveluita.

Seppo Honkanen / Museoliitto

Arvostamme kovasti kaikkia ideoita, ajatuksia ja näkemyksiä siitä, millainen täydellinen museopalvelu verkossa voisi olla.

Suomen museoliitto 1.11.2013

Siirry sivun alkuun