Hae sivustolta
TIEDOTTEET

Museoliitto rohkaisee suomalaismuseoita ottamaan osaa kansainväliseen digitaaliseen museoviikkoon toukokuussa 2020

Kansainvälinen digitaalinen museoviikko kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla.

Kansainvälistä, digitaalisille alustoille keskittyvää museoviikkoa vietetään suomalaista museoviikkoa edeltävällä viikolla eli 11.-17.5.2020. Digitaalisen museoviikon tarkoituksena on innostaa museoita ympäri maailmaa lähtemään mukaan seitsemän päivää kestävään ja seitsemän eri teeman ympärille keskittyvään eri sosiaalisen median alustoilla tapahtuvaan virtuaaliseen festivaaliin.

Tarkoituksena on nostaa esiin museosisältöjä ja osallistaa yleisöjä sosiaalisen median alustoilla niin kansainvälisten kuin paikallisten yleisöjen keskuudessa.

Tänä vuonna museoviikon teemana on yhteishenki, #togetherness, mutta jokaiselle viikon päivälle on myös oma teemansa ja hashtaginsa.

Maanantain hashtag on #dreams, unelmat. Viikon ensimmäisenä päivänä yleisöt voi kutsua unelmoimaan paremmasta maailmasta.

Tiistain teema on #togetherMW, yhdessä. Teema on kunnianosoitus kollektiivisuudelle ja yhteisille ponnisteluille, joita tarvitaan globaalien haasteiden selättämiseksi.

Keskiviikko on omistettu eläimille. Hashtagina käytetään #animalsMW

Torstain teemana toimivat robotit, #robotsMW. Tarkoituksena on tarkastella robottien historiaa ja roolia tulevaisuuden maailmassa.

Perjantain teema on ilmasto, #climateMW. Ilmastokriisistä voi nostaa monia näkökulmia, jotka koskevat meitä kaikkia.

Lauantain teema on lahjat, #giftsMW. Yleisöjä voi kannustaa tarkastelemaan lahjan teemaa ja markkinoida samalla museokauppaa ja sen tuotteita.

Viikon viimeisenä päivänä, sunnuntaina, teemana ovat tarinat, #storiesMW.

Kansainvälistä digitaalista museoviikkoa on vietetty vuodesta 2014. Kyseessä on ensimmäinen virtuaalinen, globaali tapahtuma, joka järjestetään yhtä aikaa niin Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Weibossa, WeChatissa jaVKontaktessa. Mukana on ollut vuosittain yli 60 000 osanottajaa yli 200 maasta.

Lue lisää kansainvälisestä digitaalisesta museoviikosta täällä: https://museum-week.org

Suomen museoliitto 11.3.2020