TIEDOTTEET

Toimitusjohtaja Petra Havu NEMOn hallitukseen

NEMOn hallitus vasemmalta: Dagmar Ingi (Estonian Museums Association), Lodewijk Kuiper (Dutch Museums Association - Museumvereniging), Petra Havu, David Vuillaume (German Museums Association), Eva Koppen, (Association of European Jewish Museums), Liv Ramskjaer (Norwegian Museums Association - Norges Museumsforbund NMF) ja Sergio Servellón (ICOM BELGIUM FLANDERS).
Suomen museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu valittiin Network of European Museum Organisations NEMOn hallitukseen vuosikokouksessa Portugalissa lokakuussa.

Museoalan eurooppalainen yhteistyöorganisaatio NEMO on Museoliiton keskeinen kumppani. Museoliitto oli yksi NEMOn perustajajäsenistä 1992. Nykyään verkosto kattaa jo yli 30 000 museota ympäri Eurooppaa, Eurooppa-neuvostoon kuuluvissa maissa.

NEMO verkottaa eurooppalaisia museotoimijoita ja ajaa museotoiminnon arvoja sekä tavoitteita päätöksenteossa.

Petra Havu tuo NEMOn hallitukseen näkemystä ja kokemusta edunvalvonnasta. Ennen Museoliittoa hän työskenteli kulttuuriasiainneuvoksena opetus- ja kulttuuriministeriössä, missä hän toiminiin kansallisten kuin EU:n laajuisten kulttuurialan kysymysten parissa.

"Uskon, että asiantuntemukseni ja kokemukseni voivat hyödyttää NEMOn jäsenorganisaatioita ja koko eurooppalaista museokenttää. Meidän täytyy tukea museoita strategisessa varautumisessa ilmastonmuutoksen ja digitalisaation kaltaisiin globaaleihin haasteisiin", Havu toteaa.

Suomen museoliitto 20.10.2022