Skip to content

4.3.2025

Vinnare av Årets museum 2021 -tävlingen

VINNARE AV ÅRETS MUSEUM 2021 -TÄVLINGEN

Årets museipris 2021 delades ut den 27 maj vid Museiprisgalan i Åbo. Årets museum 2021-titeln gick till Finlands jordbruksmuseum Sarka. Årets museikommunikationsinsats tilldelades Helsingfors konstmuseum HAM och Helsingfors stads museum för marknadsföringen av utställningen Mieliala – Helsinki 1939-1945. Årets museum-specialpriset gick till Museiverket. Årets museishop blev Naturcentrum Haltias Haltia Shop. Museikortets specialpris gavs till Hotell- och restaurangmuseet.

FINLANDS JORDBRUKSMUSEUM SARKA ÄR ÅRETS MUSEUM 2021

Årets museipokal, statyetten Esko designad av Pekka Kauhanen, tilldelas det museum som på sitt verksamhetsområde på ett betydande sätt har främjat museibranschens samhälleliga synlighet och påverkan, och vars verksamhet har bidragit med nya eller olika perspektiv, idéer och tankar till museibranschen. Priset delas ut av ICOM Finlands nationella kommitté och Finlands museiförbund.

I finalen av Årets museum-tävling deltog totalt sex museer. För att stödja sina beslut besökte prisjuryn de finalistmuseerna, träffade deras personal och intressenter samt gjorde bakgrundsundersökningar. En del av besöken genomfördes virtuellt på grund av coronasituationen.

Prisjuryn beskrev följande det valda Årets museum, Finlands jordbruksmuseum Sarka:

”Museet är känt för sitt omfattande samlingsprojekt kring äldre jordbruksmaskiner. Som resultat av projektet finns en tydlig utställning och moderna förvaringsutrymmen som ger föremålen det värde de förtjänar. Förutom det ambitiösa samlingsarbetet förmedlas också en entusiasm för att arbeta tillsammans. Den relativt lilla personalen leder och uppmuntrar andra museer samt producerar högkvalitativa evenemang och utställningar. Sarka är ett museum som är större än sin storlek. Uppdraget som nationellt ansvarsmuseum för jordbruket är omfattande, men museet klarar av det på ett utmärkt och innovativt sätt.”

ÅRETS KOMMUNIKATIONSINSATS 2021: MARKNADSFÖRINGEN AV UTSTÄLLNINGEN MIELIALA – HELSINKI 1939-1945 AV HELSINGFORS KONSTMUSEUM HAM OCH HELSINGFORS STADSMUSEUM

Priset för Årets kommunikationsinsats delas ut vartannat år till en lyckad och positivt framträdande kommunikationsinsats. År 2021 tilldelades priset marknadsföringen av utställningen Mieliala – Helsinki 1939-1945 av Helsingfors konstmuseum HAM och Helsingfors stadsmuseum.

”Marknadsföringen av HAM:s och Helsingfors stadsmuseums första gemensamma utställning fungerar som ett utmärkt exempel på lyckad utställningskommunikation som sträcker sig utanför museets väggar. Marknadsföringen av utställningen Mieliala – Helsinki 1939-1945 lyckades också nå en publik som inte normalt är intresserad av museer. Kampanjen väckte frågan: Vad händer här? Förutom de traditionella marknadsföringskanalerna ingick även kampanjaktiviteter där museerna på ett överraskande och innovativt sätt tog över stadsbild”, beskrev prisjuryn.

MUSEIVERKET FICK SPECIALPRIS 2021

Prisjuryn uppmärksammade Museiverket med ett specialpris, då det var en av finalisterna i tävlingen Årets kommunikationsinsats. Specialpriset är ett erkännande som juryn kan ge för ett betydande verk inom museibranschen eller för långvarigt arbete för att utveckla museibranschen.

”Museiverket öppnade i december 2020 över 200 000 bilder från bildsamlingarna och föremålsbilder med hög upplösning under en öppen CC BY-licens. Detta är Finlands största öppnande av material med viktiga ämnen för fritt bruk. Bilderna hittade snabbt sin publik. Användningen av Museiverkets bildsamlingar har ökat avsevärt redan under de första sex månaderna. Öppnandet av samlingarna är en betydande kultur- och museigärning också i internationell skala. Det stöder tillgången till kulturarv samt öppen och omfattande användning, eftersom alla intresserade kan bekanta sig med bilderna och använda dem på sina egna sätt”, beskrev juryn.

HALTIA SHOP ÄR ÅRETS MUSEISHOP

År 2021 delades priset för Årets museishop ut för första gången. Bland de fyra finalisterna valdes Haltia Shop till vinnare. Valet gjordes av en årligen roterande jury som förutom representanter från museibranschen också inkluderar aktörer från handelssektorn.

Valet grundade sig bland annat på försäljningstillväxt, en fungerande nätbutik och en passande presentation av produkterna.

”Haltia Shops stiliga inredning och produkternas presentationer fortsätter museets tema och butiken skapar en wow-upplevelse. Haltia Shop är en framtidens upplevelsebaserade museibutik när det gäller produktutbudet. Hållbar utveckling beaktas i butikens verksamhet och lösningar som rör detta söks proaktivt. Genom nätbutiken har butiken utvidgat sin kundkrets till hela Finland och uppnått bra försäljningssiffror trots coronasituationen.

Haltia Shops nya placering, öppnandet av nätbutiken och betald marknadsföring vittnar om ett fungerande samarbete inom museet samt museets vilja att öka butikens försäljning”, motiverade prisjuryn sitt val.

MUSEIKORTETS SPECIALPRIS TILL HOTELL- OCH RESTAURANGMUSEET

Grundandet för Museikortets specialpris var att Museikortets ägare togs i beaktande under den exceptionella tiden på grund av coronan, museets proaktiva inställning och viljan att samarbeta med Museikortet-team. Priset är ett erkännande från Museikortet-team för särskilt framgångsrikt arbete med Museikortet.

You might also be interested in