8.10.2020

Erityisavustukset museoille taiteilijoiden näyttelypalkkioiden maksamiseksi – haku nyt auki

Opetus- ja kulttuuriministeriön Erityisavustukset museoille taiteilijoiden näyttelypalkkioiden maksamiseksi -haku on nyt auki. Haku on tarkoitettu ensisijaisesti vuosina 2020-2021 toteutettaville näyttelyille. Opetus- ja kulttuuriministeriö käyttää avustuksin yhteensä noin 365 000 euroa.

Lokakuun 7. päivä 2020 avautunut haku Erityisavustukset museoille taiteilijoiden näyttelypalkkioiden maksamiseksi on auki 10.11.2020 klo 16.15 saakka. Haku on tarkoitettu ensisijaisesti vuosina 2020-2021 toteutettaville näyttelyille, mutta mikäli määräraha riittää, voidaan avustusta myöntää myös myöhemmin toteuttavalle näyttelylle.

Avustus on tarkoitettu näyttelyn järjestämisen yhteydessä taiteilijoille maksettavien näyttelypalkkioiden kattamiseksi. Avustusta voivat hakea ammatillisesti ja päätoimisesti hoidetut museot, jotka ovat kunnan tai muun yhteisön tai säätiön ylläpitämiä.

Museon taiteilijalle näyttelyn järjestämisen yhteydessä maksama näyttelypalkkio on korvausta työstä, jota taiteilija tekee näyttelyyn liittyen. Palkkio voi koostua muun muassa taiteilijan osallistumisesta näyttelyn suunnitteluun ja toteutukseen, taiteilijan osallistumisesta teoksensa tai teostensa ripustamiseen, taiteilijan osallistumisesta näyttelyyn liittyviin tilaisuuksiin ja oheisohjelmaan tai taiteilijalle näyttelystä aiheutuvista jälkitöistä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta voi lukea tarkemmin siitä, miten avustusta haetaan, millä perusteella hakemuksia arvioidaan ja millaisia ehtoja avustusten käyttöön liittyy.

Päätökset avustuksista tehdään joulukuussa 2020. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti. Avustuksiin sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).

Lisätiedot:
Kulttuuriasiainneuvos Petra Havu