Museoliitto

Museopäivät 2024: Tutkiva museo – tutkimuksellisuus museon voimana

Valtakunnalliset museopäivät järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä 22.—24.5.2024 yhteistyössä Jyväskylän museoiden sekä Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän yliopiston kanssa. Museopäivien teemana tänä vuonna on Tutkiva museo – tutkimuksellisuus museon voimana.  Museopäivien koko ohjelma opintoretkineen julkaistaan helmikuussa.

Call for Papers: Esitelmät 23.5.2024 Jyväskylässä

Museo on tutkimuksellinen toimija, jonka vahvuus on tiedeperustan synnyttämässä aitoudessa ja luotettavuudessa. Museot ovat monitieteisiä, mutta niillä on myös oma tieteenalansa, museologia. Tutkimus on museon perustassa ja läpäisee kaiken museotyön.

Miten määrittelemme museomme suhteessa tutkimukseen? Miten teemme museoiden tutkimuksellisuuden näkyväksi ja millaisilla tavoilla se näkyy? Onko osaamisemme riittävällä tasolla? Kuinka voimme hyödyntää tekoälyä museoiden tutkimustyössä?

Tarjoa valtakunnallisten museopäiville 23.5.2024 puheenvuoroasi museoiden suhteesta tutkimukseen. Lue lisää ja lähetä ehdotuksesi.