Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Poliitikon museoharjoittelu -viikko

Tutustuta poliitikot museoosi ja tutustu itse poliitikkoihin. Kutsu poliitikko museoon -kampanjaviikko muuttuu vuonna 2019 Poliitikon museoharjoittelu -viikoksi, jolloin nimikin kertoo entistä paremmin viikon luonteesta. Kampanja järjestetään 26.–30.8.2019.

Museot voivat kutsua poliitikkoja tutustumaan museon toimintaan sekä viestiä asiasta paikalliselle medialle kansallisen kampanjaviikon puitteissa.

Poliitikon museoharjoittelu -kampanjalla tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Museovierailuilla tuodaan esille museoiden monipuolista työtä ja koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä.

Poliitikko "työharjoitteluun" museoon, media mukaan seuraamaan

Teemaviikkoon osallistuva poliitikko pääsee kokeilemaan museotyötä käytännön tasolla. ”Työharjoittelupäivän” aikana päättäjät tutustuvat museoammattilaisten työtiloihin, tutkijoiden huoneisiin ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloihin.

Poliitikot pääsevät tekemään käytännössä muun muassa valokuva-arkiston kuvalainaustoimintaa, kokoelmien digitointia, näyttelyn kohderyhmien määrittelyä ja museoturvallisuusasioita. Muutamat toimivat myös keskusteluoppaina tai vertaisihmettelijöinä näyttelytiloissa, jolloin heillä on mahdollisuus tavata muita museovieraita.

Vierailun sisällöstä ja kestosta sovitaan erikseen museon ja poliitikon kesken. Myös lyhyt vierailu museossa on mahdollinen, tärkeintä on saada yhteys paikallisiin päättäjiin.

Paikalliselle medialle poliitikon museopäivä on kiinnostava juttuaihe. Museoiden kannattaa kutsua mediaa seuraamaan poliitikon museopäivää. Museoliitto tiedottaa valtakunnallisesti medialle teemaviikosta muutamaa viikkoa ennen tapahtuman alkua.

Aikataulut 2019

Kampanja järjestetään elokuun lopussa 26.–30.8.2019. Kesäkuun alussa avataan rekisteri, johon museot voivat ilmoittaa poliitikkovierailuitaan. Kesäkuussa kannattaa olla aktiivinen ja lähettää kutsuja poliitikoille. Vierailuista on hyvä sopia 12.8. mennessä ja ilmoittaa ne Museoliiton rekisteriin, jotta Museoliitto voi tiedottaa mediaa tulevista vierailuista.

Uusi graafinen ilme ja Facebook-tapahtuma

Poliitikon museoharjoittelu -kampanjalle on luotu uusi graafinen ilme. Bannerit ja julisteet ovat museoiden vapaasti käytettävissä ja ladattavissa tältä sivulta.

Tänä vuonna panostetaan sosiaaliseen mediaan entistä enemmän ja toivotaan poliitikkojen aktivoituvan kertomaan kiinnostuksestaan kampanjaan Facebook-tapahtumassa. Viime vuonna moni poliitikko ilmoittikin toivovansa kutsua museoon, joten Facebook-tapahtuman avulla pyritään yhdistämään kiinnostuneita poliitikkoja ja museoita. Tapahtuma luodaan vaalien jälkeen kevään aikana.

Muista somessa: #poliitikonmuseoharjoittelu

Teemaviikko neljättä kertaa

Teemaviikko järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2016 ja toisen kerran kesäkuussa 2017. Vuonna 2018 kampanja järjestettiin elokuun lopussa ja viikko oli menestys, sillä yli 70 poliitikkoa tutustui 30 museon toimintaan kampanjan aikana. Joukossa oli eduskunnan puhemies, kolme ministeriä, yksi kaupunginjohtaja sekä lukuisia kansanedustajia ja kunnanvaltuutettuja.

Viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori
Suomen museoliitto
tuuli.rajavuori(a)museoliitto.fi

Kampanjaan liittyviä tiedotteita ja blogikirjoituksia 2018