Museoliitto

Vuoden museo -palkinnot

Sami Sykkö juonsi Museogaalan 2023.

Vuoden 2023 Museogaalan juonsi Sami Sykkö. Lavalla myös Vuoden museo -kiertopalkinto, kuvanveistäjä Pekka Kauhasen luoma Esko.

Suomen museoliitto ja ICOM Suomen komitea ovat jakaneet vuodesta 2014 lähtien kolmea museoalan tunnustuspalkintoa: Vuoden museo, Vuoden museojulkaisu ja Vuoden viestintäteko. Vuodesta 2021 lähtien on jaettu Vuoden museokauppa -palkintoa. Lisäksi palkintolautakunta voi halutessaan jakaa Vuoden erikoispalkinnon. Vuoden museojulkaisu- ja Vuoden viestintäteko -palkintoja jaetaan vuorovuosittain.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto on kiertopalkinto, kuvanveistäjä Pekka Kauhasen veistos Esko sekä kunniakirja. Vuoden museojulkaisu, Vuoden viestintäteko ja Vuoden erikoispalkinto ovat kunniakirjoja. Palkinnot luovuttaa edellisen Vuoden museo -tunnustuksen saaneen museon edustaja.

Museopalkintojen haku käynnistyy syksyllä. Palkintoehdotukset tulee jättää 31.1. mennessä. Hakuajasta tiedotetaan Museoliiton viestintäkanavissa.

Lue lisää hakukriteereistä täältä. Vuoden 2024 hakuohjeet ovat täällä.

Museopalkintolautakunta 2023–2025

Palkintolautakunnan jäsenet vuosille 2023-2025 ovat Vapriikin näyttelypäällikkö Maj Meriluoto (lautakunnan puheenjohtaja), Turun kaupungin järjestämisjohtaja Minna Sartes, opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Eeva Teräsvirta, Outokummun seudun toimittaja Pasi Huttunen, Vaasan kaupungin museoiden museotoimenjohtaja Elina Bonelius, Kansallismuseon näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen ja Riihisaari – Savonlinnan museon museonjohtaja Nikke Kaartinen (Vuoden museo 2023 -kilpailun voittajan edustaja). Lautakunnan sihteerinä toimii Museoliiton viestinnän asiantuntija Kirsti Ruissalo.

Lisätiedot:
Maj Meriluoto