19.10.2023

Vuoden museo 2018 -kilpailussa palkitut

Museopalkintogaalan voittajat: Erikoispalkinnon sai Aineen taidemuseo, Vuoden museo on EMMA ja Vuoden museojulkaisu -palkinnon sai Kansallismuseo. Kuva: Ossi Nyqvist.

VUODEN MUSEO: EMMA – ESPOON MODERNIN TAITEEN MUSEO

Ote perusteluista: ”EMMA – Espoon modernin taiteen museo on nostanut museaalisen toiminnan Suomessa uudelle tasolle erinomaisella Aukio-konseptillaan. Aukio rikastuttaa yleisön käsitystä museoiden arjesta ja asiantuntijuudesta esittelemällä museotyötä avoimessa tilassa. Museo on selkeästi linjattu, asiantunteva, nykyaikainen ja korkeatasoinen kokonaisuus. Museon vaikuttavuus on omaa toiminta-aluettaan huomattavasti suurempi ja siitä onkin kasvanut yksi maamme merkittävimmistä taidemuseoista.”

VUODEN MUSEOJULKAISU: JULKINEN JA KÄTKETTY SUOMI (KANSALLISMUSEO)

Ote perusteluista: ”Julkinen ja kätketty Suomi on konventioita rikkova ja laadukas mustavalkoinen valokuvakirja. Konstailematon visuaalinen ja kirjallinen esitystapa kulkevat tasapainoisesti rinnakkain. Toteutus on upea: sekä kuvat, tekstit että taitto toimivat hyvin ja monikielisyys laajentaa lukijakunnan kansainväliseksi. Teoksen kansantajuisuuden ja yleishistoriallisen aihepiirin vuoksi kohderyhmä on laaja.”

VUODEN ERIKOISPALKINTO: AINEEN TAIDEMUSEO

Ote perusteluista: ”Aineen taidemuseo on alueellaan merkittävä museoalaa uudistava toimija. Rohkea profiloituminen sekä yhteiskunnalliset ja poikkitaiteelliset avaukset ovat kasvattaneet museon vaikuttavuutta sen koko huomioiden valtavaksi.”