19.10.2023

Vuoden museo 2020 -kilpailussa palkitut

VUODEN MUSEO 2020 -KILPAILUSSA PALKITUT

Museokeskus Vapriikin ja Maahenki-kustantamon teos Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977 valittiin Vuoden museojulkaisuksi 2020. Vuoden museo 2020 -palkintoa ei jaettu koronavirustilanteen takia.

Museopalkintolautakunta kiitti kirjan monipuolisuutta. Se on osoitus toimivasta yhteistyöstä museon ja tutkijoiden välillä. Pellavaliina-kirja on syntynyt Tampereen museoiden kokoelmien äärellä Vapriikin henkilökunnan sekä damastikeräilijä ja -tutkija Irja Satrin ja käsityötieteen yliopistonlehtori Päivi Fernströmin yhteistyönä. Teos on osoitus tutkijoiden ja museotyöntekijöiden toimivasta yhteistyöstä ja kokoelman tekemisestä saavutettavaksi.

Tampellan damastituotanto alkoi vuonna 1859 ja päättyi 1977. Tampellan nimekkäiden suunnittelijoiden tekstiilit ovat osa Suomen kulttuurihistoriaa.

”Pellavaliina on kaunis julkaisu, jonka upea kansi houkuttelee tarttumaan teokseen. Kirja antaa kattavan kuvan pellavadamastin historiasta, Suomen ainoan pellavatehtaan historiasta, liinojen kuvioaiheista, käytöstä ja hoidosta. Runsas ja laadukas kuvitus tukee hienosti sisältöä”, museopalkintolautakunta kuvaa palkinnon perusteluissa.

Pellavaliina – Tampella damasti 1859-1977 -kirjan on kustantanut Maahenki, ja se ilmestyi vuonna 2018. Vuoden museojulkaisu palkittiin Valtakunnallisilla museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa 1.9.2020.

MUSEOKORTIN ERIKOISPALKINTO TIEDEKESKUS TIETOMAALLE

Museokortin erikoispalkinto myönnettiin Tiedekeskus Tietomaalle, joka on osa Oulun museo- ja tiedekeskus Luuppia. Palkinnon perusteluissa painotettiin sitä, että museo on onnistunut sitouttamaan museoiden kävijöitä kanta-asiakkaiksi haastavasta koronakeväästä huolimatta.

Erikoispalkinnolla huomioitu Tiedekeskus Tietomaa aloitti Museokortti-kohteena vuoden 2020 alussa ja saavutti heti asiakkaiden suosion. Monipuolisessa Tietomaassa riittää nähtävää, koettavaa ja opittavaa koko perheelle. Näyttelyiden aiheet esittelevät tieteen ja tekniikan eri osa-alueita kiinnostavasti ja viihdyttävästi.

VUODEN MUSEO 2020 PALKINTOA EI JAETTU

Vuoden museo -palkintoa ei jaettu vuonna 2020 koronatilanteen takia. Vuoden museo 2020 -kilpailun finaaliin päässeet kolme museota Apteekkimuseo & Qwenselin talo, Helinä Rautavaaran museo ja Suomen maatalousmuseo Sarka jatkavat suoraan vuoden 2021 Vuoden museo -kilpailun finaaliin.