19.10.2023

Vuoden museo 2016 -kilpailussa palkitut

VUODEN MUSEO: ÅLANDS SJÖFARTSMUSEUM, AHVENANMAAN MERENKULKUMUSEO

Ote perusteluista: ”Ålands sjöfartsmuseum on erinomainen esimerkki siitä, miten yhteistyö, tehokas verkostoituminen ja vahva tutkimuksellinen pohja tuottavat kiinnostavia ja erinomaisesti esille pantuja näyttelyitä, kävijäluvun huiman kasvun sekä vahvan jalansijan omassa yhteisössä”

VUODEN MUSEOJULKAISU: RURIK WASASTJERNA – KOLME TEHDASTA, YKSI KUNTA – KUUSANKOSKEN KAAVOITUS- JA RAKENNUSPERINTÖ 1850–1959

Ote perusteluista: “Kouvolan kaupunginmuseon kustantama vuoden 2016 museojulkaisu on sekä sisällöltään että taitoltaan korkeaa tasoa, mutta erityisesti kirjan kuvatoimitus sekä kuvituksen linjakkuus ja korkea taso nostavat sen poikkeuksellisen hyväksi museojulkaisuksi. Kirja toimii sekä luku- että hakuteoksena.”

VUODEN ERIKOISPALKINTO: UUDENKAUPUNGIN MUSEO

Ote perusteluista: ”Museolta edellytetään hyvää saavutettavuutta. Tällä saralla ennakkoluulottomia avauksia on tehnyt Uudenkaupungin museo, joka on ottanut päätehtäväkseen luoda kaupunkilaisten – yritysten ja asukkaiden – välille yhteenkuuluvuutta. Tässä tehtävässä keskeisenä keinona on valokuva-arkiston käytön ja toimintakonseptin rohkea uusiminen, joka on tuottanut näkyvää tulosta.”