19.10.2023

Vuoden museo 2014 -kilpailussa palkitut

VUODEN MUSEO: FORSSAN MUSEO

Ote perusteluista: ”Museo on uudistanut ja kehittänyt konkreettisesti koko museotoiminnan konseptia kokoelmapolitiikasta museopedagogiikkaan. On todellinen kulttuuriteko, että Forssan päättäjät ovat ymmärtäneet historiansa merkityksen ja investoineet sen kertomiseen.”

VUODEN MUSEOJULKAISU: RASVALETTI, HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO

Ote perusteluista: ”Teos joka saa lukijan nostalgiahuuman valtaan. Ulkoasultaan ja taitoltaan 1950-luvun tyyliä noudatteleva kirja kutsuu lukemaan ja katsomaan. Teos kestää aikaa senkin jälkeen, kun aiheeseen liittyvä näyttely Helsingin kaupunginmuseossa on päättynyt.”

VUODEN ERIKOISPALKINTO: NYKYTAITEEN MUSEO KIASMA

Ote perusteluista: ”Kiasma on ottanut ennakkoluulottomasti digitaaliset viestintäkanavat ja digitaaliset sisällöt osaksi museotoimintaansa ja on toiminnallaan suunnannäyttäjäsosiaalisen median kanavissa, avoimen tiedon lisäämisessä ja yleisön integroimisessa sisällöntuotantoon.”