19.10.2023

Vuoden museo 2017 -kilpailussa palkitut

VUODEN MUSEO: HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO

Ote perusteluista: ”Keväällä 2016 avattu uudistunut Helsingin kaupunginmuseo on lunastanut paikkansa helsinkiläisten sydämissä. Museon uudistukseen otettiin mukaan koko henkilökunta ja kaupunkilaisia jo suunnitteluvaiheessa. Museo on monipuolinen kokonaisuus, joka vastaa erittäin hyvin avoimen ja yhteisöllisen museon käsitettä.”

VUODEN VIESTINTÄTEKO: RAKKAUDEN TILOJA – NELJÄN UUSMAALAISEN MUSEON YHTEINEN NÄYTTELY- JA TAPAHTUMAKOKONAISUUS

Ote perusteluista: ”Rakkauden tiloja esittelee neljän erikoismuseon tarjontaa ja näkökulmia. Vaikka museot edustavat erilaisia teemallisia museokokoelmia, ilmiö nimeltä rakkaus yhdistää sisällöt hyvin toisiinsa. Tapahtuma- ja näyttelykokonaisuus on saanut runsaasti medianäkyvyyttä, ja se on onnistunut osoitus yhteistyön voimasta.”

VUODEN ERIKOISPALKINTO: VANTAAN TAIDEMUSEO ARTSI

Ote perusteluista: ”Artsi on löytänyt paikkansa ja yleisönsä. Museo on erikoistunut katutaiteeseen ja graffitiin sekä tekee tiivistä yhteistyötä taiteilijoiden kanssa. Lähiökulttuurista voimaa saava Artsi muuttaa Vantaata omannäköisekseen. Museolla on avoin suhde ympäröivään yhteiskuntaan, ja se uskaltaa tarttua ajankohtaisiin aiheisiin.”