19.10.2023

Vuoden museo 2015 -kilpailussa palkitut

VUODEN MUSEO: SERLACHIUS-MUSEO GÖSTA

Ote perusteluista: ”Serlachius-museo on uudistanut toimintaansa rohkeasti ja innovatiivisesti, silti museon taustalla olevan säätiön perustajan tahtoa kunnioittaen ja sisältö edellä. Museoalan näkökulmasta on hienoa, että uudistetun museon merkitys paikkakuntansa vetovoimatekijänä on tunnustettu laajalti.”

VUODEN VIESTINTÄTEKO: OULUN MUSEO- JA TIEDEKESKUS LUUPPI

Ote perusteluista: ”Oulussa kulttuurihistoriallinen museo, taidemuseo ja tiedekeskus on yhdistetty monipuolisia elämyspalveluja tarjoavaksi Luupiksi. Organisaatiouudistuksen rinnalla ja sen tukemiseksi Luuppi on uudistanut viestintäänsä ennakkoluulottomasti, suunnitelmallisesti ja ammattitaitoisesti.”

VUODEN ERIKOISPALKINTO: RAUMAN MERIMUSEO

Ote perusteluista: ”Nykyaikainen museo toimii osana yhteisöään. Rauman merimuseo reagoi nopeasti uutiseen Rauman telakan lakkauttamisesta, joka vaikutti moneen raumalaiseen. Sen tuloksena Rauman merimuseo vakiinnutti asemaansa osana raumalaisten elämää.”