18.1.2017

Juhlavuosi käynnistyi museoissa vilkkaana

Museot avasivat itsenäisyyden juhlavuoden loppiaisviikonlopun tapahtumalla, johon osallistui yhteensä 156 museota 96 paikkakunnalla. Suomen museoliiton ja Suomen kotiseutuliiton haastamina museot tarjosivat kävijöilleen teeman mukaisesti kahvia ja kulttuuria.

Museoissa loppiaisviikonlopun tapahtumaa varten valmisteltu erikoisohjelma, kuten elokuvanäytökset, konsertit ja omien muistojen jakaminen, kiinnosti kävijöitä erityisesti. Usein vain kesäkaudella ovensa avoinna pitävät museot saivat kiitosta poikkeuksellisesta aukioloajasta ja tapahtumajärjestelyistä.

Viikonlopun kävijämäärät vaihtelivat museoittain muutamista kymmenistä kävijöistä liki 2000 kävijään. Tapahtuman osuminen joulunjälkeiseen lomakauteen lisäsi kävijöiden intoa lähteä museoihin.

”Loppiaisviikonlopusta uutisoitiin paljon niin maakuntalehdissä kuin paikallislehdissä. Ajankohtaa oli harkittu etukäteen, eikä museoiden osalta juhlavuoden avannut yhteisponnistus hukkunut uutisvirtaan”, kertoo tapahtuman koordinoinnista vastannut Janne Tielinen Suomen museoliitosta.

Kävijöiden kokemuksia kerättiin kilpailun avulla

Osana juhlavuoden aloitusta Suomen museoliiton koordinoima Yhteinen perintö -hanke toteutti radiokampanjan 2.–15.1.2017 Nelonen Median kanavilla. Kampanjan kilpailusivuilla kerättiin kuulijoiden kokemuksia lempimuseoista, ja tarinoita kertyi yhteensä liki 700 kappaletta. Osallistuneiden kesken arvottiin museokortteja.

Mitä vuosi 2017 tuo vielä tullessaan?

Useissa museoissa juhlavuoden näyttely- ja tapahtumakausi on jo avattu, mutta kevään aikana ohjelman määrä lisääntyy nykyisestä vielä huomattavasti. Luvassa on muun muassa Wiki-pajoja, pop up -näyttelyitä, taiteen ajatonta tuoreutta, muistojen keräämistä sekä omien juurien pohdintaa monesta näkökulmasta. Näyttely- ja tapahtumatiedot kootaan museo100.fi-sivustolle.

Yhteinen perintö -hanke jatkaa yhteistyötä museoiden kanssa läpi juhlavuoden. Työn alla ovat kävijöitä osallistavien videotuotantojen suunnittelu ja toteutus sekä toukokuulle ajoittuvan seuraavan viestintäkampanjan suunnittelu.